Samtal med ungdomar inom målgruppen har gett en bild av vad de vet och kan tänkas behöva veta. Webbsidan ska innehålla information om vad facket är, vilka rättigheter man har som ung och konkreta tips och fakta om vilka extrajobb man kan söka, vad svartjobb är, och så vidare.
För att konkurrera om ungdomars uppmärksamhet på nätet ska sidan vara ungdomlig och rörlig.
- Målgruppen ska få matnyttig information på ett lättfattligt, pedagogiskt och roligt sätt, säger Cathrin Sjölander.
Inför arbetet att marknadsföra sidan har andra ungdomsmedier kontaktats.
- Vi ska se om vi kan bli länkade från webbsidor som ungdomar besöker.
I inledningsskedet är tanken att skicka direktinformation till alla elever.
Att stödja framtidens rekryteringsarbete och påverka ungas fackliga värderingar är målen för denna ungdomssatsning. Kongressen 2002 beslutade om projektet som pågår fram till nästa års kongress. Då ska man se vilket genomslag det fått.
Sidan lanseras i april.
PERNILLA MATTSSON