
I dagarna lanseras SIF:s nya logotyp, en bild av det verkliga SIF, som trots storleken och styrkan ser individen i kollektivet.
I tre år har ett förändringsarbete pågått i SIF. Logotypbytet är det första synliga beviset på den förändringen.
Vi är nöjda med SIF och vi vill att det ska synas, säger Nina Kullberg, projektledare.
Projektet Färdriktningen har tagit reda på hur förtroendevalda och anställda anser att SIF arbetar. Vad de inblandade upptäckte var att självbilden inte alls stämde överens med verkligheten.
De anställda har en negativ självbild. Man upplever sig som ett stort, anonymt och slutet förbund. De medlemmar som kommer i kontakt med oss har inte alls den bilden. De är nöjda. Förbundet har förändrats under lång tid. Det har blivit öppnare och varmare.
SIF arbetar med att få bort prägeln av ett förbund starkt förknippat med industrin. Det första steget togs när man slopade Svenska industritjänstemannaförbundet och behöll namnet SIF. Nu vänder man sig mot fler och ska rekrytera från hela den kunskaps- och teknikbaserade delen av arbetsmarknaden. För att möta medlemmarnas behov och krav är devisen numera individen i kollektivet.
Vi vill att medlemmarna ska ta mer hjälp av oss, vi har verktyg att ge dem. Många medlemmar vill förhandla sin lön själva i dag, det är ett exempel på hur vi kan ge hjälp till självhjälp, säger Nina Kullberg som anser att den nya logotypen bättre speglar förbundets själ.
Den nya loggan är inte alls så fyrkantig och ogenomtränglig som den förra. Den är organisk och samlad utan att vara tung. Framför allt är den rätt för SIF, den beskriver hur SIF är i dag och inte för 30 år sedan.
LINDA SVENSSON© siftidningen 2001