Verksamheten, som består i tillverkning av framför allt vevstakar till lastvagnar, kommer att leva vidare i Arvika, men med starkt reducerad personalstyrka. Det står klart sedan man förlorat flera viktiga kunder under vårens turbulens. Volvo, som nu kontaktat andra leverantörer, stod tidigare för 75 procent av omsättningen.
- Det är skönt att processen med SKF är över nu, men det är synd att vi inte kunde rädda fler arbetstillfällen. Vi vet inte hur många som måste bort, men det finns risk att vi bara blir en tredjedel kvar, säger SIF-klubbens ordförande Jan-Åke Eriksson.
I flera år har Smedjan gått med förlust efter investeringar i maskiner som inte kunnat gå på full effekt. Vid årsskiftet gjorde ägaren SKF klart att en ny ägare måste ta över, annars skulle företaget läggas ned den 1 december i år. I februari varslades samtliga anställda, runt 220 personer, om uppsägning. Parallellt med jakten på nya ägare har man fört mbl-förhandlingar om nedläggning.
- Vi har inte haft det precis lätt med ledningen. Tack vare deras misskötsel blir 100-130 personer utan arbete. Vi protesterade redan för två år sedan och sade att man måste göra något, för vi förlorade för mycket pengar, säger Jan-Åke Eriksson.
Från fackligt håll är man starkt kritisk till hur krisen har hanterats av SKF. Bland annat har potentiella köpare behandlats en åt gången, vilket dragit ut på förfarandet. Osäkerheten om huruvida Smedjan skulle hitta en ny ägare eller inte är orsaken till att Volvo valt andra leverantörer.
- Volvo har gjort klart att man inte vill flytta ordrar från Arvika, men man ser sig tvungen till det. Ägaren har tvingat bort kunden. Det är ledsamt.
Trots nedskärningarna som väntar är man glad att man nu funnit en lösning som trots allt innebär fortsatt verksamhet på orten.
- Novaterra är ett holdingbolag som ägs av en fransman. Han tar över bolag som går dåligt och rekonstruerar dem. En slags företagsdoktor kan man säga.
Efter semestern ska förhandlingar inledas om personalneddragningar. Jan-Åke Eriksson vet inte hur den nya ägaren ställer sig till exempelvis avtalspensioner.
- Vi tycker att SKF kunde ha tagit ansvar för äldreavlösningar. Vore jag ny ägare till Smedjan skulle inte jag vilja lägga pengar på personer som ska ut ur företaget. Men vi får se vilken inställning den nya ägaren har. Man kan tänka sig hur svårt 59-60-åringar har att hitta nya jobb annars.
Ett tiotal tjänstemän har redan sagt upp sig från företaget. Av de återstående 30 kan det bli så få som 15 kvar efter rekonstruktionen.