Om du gick på bio i höstas kanske du lade märke till en slags annons och en reklamfilm med avsändaren Facketförändras.nu, redan när du bokade biljett på nätet? När du sedan kom till biofoajén kanske du upptäckte spår av sedlar som ledde till en slags telefonkiosk fylld av låtsaspengar? Möjligtvis provade du också på att stå inne i den så kallade cashboxen och försöka fånga minst 80 000 kronor i omkringflygande sedlar på 30 sekunder, för att vinna biobiljetter?
Och sen, när du misslyckats (för det är svårare än det ser ut att fånga sedlar som yr) och tröstats med en karamell från TCO och information om facket, slog du dig kanske ner i salongen där du och alla andra besökare plötsligt överrumplades av en bunt yrkesklädda figurer som frågade om någon i salongen är med i facket. Om du svarade ja då, fick du förmodligen en gigantisk chokladkaka som belöning för ditt kloka val.
De utklädda figurerna var högst sannolikt Elsa Saboonchi och Ana Esteban och andra från Facketförändras.nu - TCO-förbundens gemensamma satsning som initierades av Unionens vice ordförande Bengt Olsson. På torsdagen fick de båda framträda inför drygt 400 representanter från organisationer och företag och berätta om sin, enligt arrangören SF media, mycket modiga och annorlunda informationskampanj.
- Vår målgrupp är unga i 20-35 årsåldern som har mycket låg kunskap om facket - många blandar faktiskt ihop kollektivavtal med kollektivtrafik, säger Elsa Saboonchi, chef på Facketförändras.nu.
De unga ser, enligt Facketförändras.nu, facket som gubbiga, maktfullkomliga och politiska. Organisationens devis är att våga testa nya, för facket väldigt annorlunda, vägar och knorva till det 160 grader för att få folk att lyssna och förhoppningsvis ändra uppfattning.
- Att på 30 sekunder försöka fånga 80 000, som är värdet av kollektivavtalet, visar hur svårt det är att stå ensam på arbetsmarknaden när det blåser hårt, förklarar Ana Esteban, projektledare. Folk filmade varandra och lade upp det på Facebook och vi fick till otroligt bra samtal om facket.
- Vi var skitnervösa första gången vi klädde ut oss i attiraljer som representerade våra förbund och rusade in i biosalongen. Det hade kunnat bli hur töntigt som helst. Men det blev tvärtom. Flera gånger fick vi applåder när vi sprang ut.
- Vi fick möjlighet att visa att facket inte är skinnväst och hundra år, utan att det handlar om förtroendevalda som brinner för sina kollegor. Men unga kommer inte komma stormande till facket, utan vi måste komma till dem.
- Attitydundersökningar visar att 20 procent fler visste mer om facket efter två månaders kampanj, sade Elsa Saboonchi.