Tjänsten är tänkt att underlätta för konsumenter som är missnöjda med en vara eller tjänst och vill reklamera den. Genom färdiga brevmallar kan konsumenter enkelt få ihop reklamationsbrev att skicka till berörda näringsidkare.
- Många konsumenter har svårt att få ner sitt klagomål på pränt och då är det lätt hänt att reklamationen aldrig blir av, säger Ulrika Runesdotter Carlsson, projektledare för Klagoguiden.
Brevmallarna är olika beroende på vad reklamationen gäller och är framtagna i samråd med näringslivet så att alla uppgifter som även näringsidkare behöver vid en reklamation finns med. Mallarna är tydliga och minskar därmed risken för missförstånd.
- Klagoguiden hjälper konsumenterna att klaga rätt genom att brevmallarna endast innehåller det som är väsentligt, säger Ulrika Runesdotter Carlsson. Vill man klaga på att en tröja är trasig kan man inte yrka på ersättning för sveda och värk till exempel.
Klagoguiden innehåller också information om konsumenträtt och vart man ska vända sig om man behöver hjälp som konsument.
SARA LILJEBLAD
Tjänsten hittas på webbadressen www.konsumentverket.se/klagoguiden