Den främsta kontakten med förbundet sker genom medlemstidningen Kollega. Men den kontakt som medlemmarna värdesätter mest är den med ombudsmännen på regionkontoren.
- Jätteroligt! Det är ju vårt jobb att serva medlemmarna. Om de är nöjda är det vår lön för mödan, säger Monica Thume, ombudsman på Unionen i Mälardalen.
Hon berättar att frågorna kan röra allt som har med arbetslivet att göra. Nu till sommaren är det många som har frågor rörande semester.
- De flesta blir jätteglada när de får kontakt och svar på sina frågor, säger Monica Thume.
Regionkontorens ombudsmän får betyget 4,2 på en femgradig skala.
Jurister och karriärcoacher får också höga betyg, men där är de svarande för få för att det ska gå att dra några slutsatser.
När de svarande får uppge vad de saknar i kontakten med olika enheter i Unionen är det framför allt tydliga besked, återkoppling och dialog man vill ha mer av. Många saknar också ett vänligare bemötande, främst de över 52.
Bland förtroendevalda är det än vanligare att man efterlyser tydliga besked i kontakterna med Unionen.
De enheter som tillräckligt många varit i kontakt med för att det ska gå att dra slutsatser av resultatet är medlemsregistret, Unionen direkt, klubben på arbetsplatsen, lokalt arbetsplatsombud, a-kassan, Kollega och ombudsman på regionkontoret. Lägst betyg, men ändå godkänt, får a-kassan.
- De har det tufft. Jag har själv jobbat med a-kassan så jag vet, säger Monica Thume.