Ofta framhålls tidsbrist som en anledning till att fler skulle vara beredda att anlita tjänstefolk. Den föreställningen tar undersökningen effektivt död på. Bara tio procent betonar tidsvinsten som en klar fördel.
I undersökningen har man också räknat på några olika tjänsters priskänslighet. Det visade sig att priskänsligheten för veckostädning är hög. Om priset för städningen minskade med tio procent skulle efterfrågan öka med 60 procent, enligt beräkningen. För skräddar- och målartjänster skulle en prissänkning med tio procent ge en trettioprocentig efterfrågehöjning, och för biltvätt skulle en motsvarande prissänkning öka efterfrågan med 18 procent.
Men, vilket påpekas i rapporten, dessa siffror gäller endast om det inte finns någon svart marknad. Och svart marknad finns det i Sverige: svarta hushållstjänster, hantverkartjänster och bilreparationer lär omsätta minst 10 miljarder per år.
Trots att rapporten pekar på ett lågt intresse för pigtjänster är författarnas slutsats att "det finns en stor potential till en växande marknad för personliga och hushållsnära tjänster".
NIKLAS HALLSTEDT