Det är lätt att råka illa ut om en oseriös säljare ringer upp. Om du är osäker är tumregeln: säg nej snabbt. Skälet? Det finns ingen anledning att köpa varor eller tjänster per telefon bara för att någon ringer och erbjuder dem. Du kan bli lurad.
Finns det då inget tillfälle när det kan vara bra att säga ja tack till ett erbjudande på telefon? Jo, i ett par fall:
Om du redan har undersökt marknaden och bestämt dig för att köpa en vara eller en tjänst, och du råkar bli erbjuden just den per telefon. Helst ska den då också vara billigare än det du hade tänkt betala.
Om det är självklart för dig att du behöver eller vill ha produkten. Du kan till exempel ha flyttat till en ny ort och lokaltidningen ringer om en prenumeration. Då kan det vara enkelt och bekvämt att köpa den via telefon.
Anledningen till att det är så lätt att falla för telefonerbjudanden, även när du egentligen inte är intresserad av produkten, är att du som kund inte har initiativet. Har du inte gjort den där undersökningen av marknaden, och sett ut vad du vill ha, blir du tagen på sängen. Om erbjudandet dessutom gäller något komplicerat, är risken att du känner dig lurad större.
De vanligaste komplicerade tjänsterna som säljs via telefon är finansiella tjänster, som liv- och pensionsförsäkringar och telefonitjänster. För att kunna köpa någon av dessa tjänster krävs lite förarbete av dig. Du måste ha ett hum om vilken typ av försäkring du behöver, respektive ha kartlagt dina telefonvanor. Annars har du ingen chans att välja det som passar dig.
Det är inte alls säkert att du har gjort det arbetet eller har resultatet klart för dig mitt i middagen den där onsdagskvällen när telemarketingföretaget har slagit just ditt telefonnummer.
- Min erfarenhet säger att många människor har svårt att säga nej på ett bestämt sätt när de blir uppringda, säger Britt-Marie André, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå.
Hon får en hel del samtal från personer som haft svårt att bli av med företag som vill sälja bank- och finanstjänster. För inte så länge sedan hade Britt-Marie André ett ärende om en kvinna som hade blivit uppringd av ett finansföretag. Säljaren föreslog ett "upplägg" som gick ut på att kunden skulle ta upp ett lån för att därefter placera de lånade pengarna.
- En helt olämplig lösning för de flesta. Man ska alltid bli misstänksam om någon föreslår att man ska låna till placeringar, säger Britt-Marie André.
Ett av de värsta uppläggen, som hon stött på, är att räntan på det lån som tas upp måste betalas på en gång. Det innebär att om lånet löper på fem år betalas hela räntan, för alla fem åren, i förskott. Det blir liksom inga pengar kvar att placera. Men detta talar försäljarna inte alltid om, och gör de det kan det vara svårt att uppfatta rätt på telefon.
Många finansföretag undviker att tala om uppläggen direkt i telefon, utan inbjuder i stället till rådgivningsmöten.
- Ibland bjuder de på kaffe och talar om att de har rest långt för att komma till mötet, och många kunder får svårt att värja sig. De känner sig som att de måste ge något tillbaka. Det är bättre att säga nej från början, säger Britt-Marie André.
Sedan 1 april i år har konsumenträtten stärkts vid telefonförsäljning. Distansavtalslagen, som tvingar säljarna att informera ordentligt om den tjänst de säljer, har kompletterats och gäller nu även finansiella tjänster. Lagen säger att kunden har rätt att ångra sig inom 14 dagar, vilket är bra. Men fortfarande täcks inte all försäljning.
- När man köper något som har en värdeutveckling, då gäller inte ångerrätten, säger Pontus Hamilton på Konsumentverket.
Det innebär att om du skulle besluta dig för att köpa aktiefonder över telefonen, kan du inte ångra dig. I teorin skulle du kunna komma överens med säljaren om att fonderna inte ska köpas förrän om några dagar, så du får tid att tänka. Men i praktiken vill säljaren sällan eller aldrig sluta sådana avtal utan vill avsluta affären direkt.
En av de vanligaste tjänsterna som erbjuds över telefonen är telefonitjänster. Alla som har funderat på att byta telefonoperatör vet hur svårt det är att jämföra priser och försöka komma på vad som skulle vara billigast för en själv. Det beror på vad man har för telefonvanor, om man mest ringer inom landet eller mycket utomlands, om man ringer på kvälls- eller dagtid, om man endast ringer upp ett fåtal nummer eller har en stor bekantskapskrets och ringer många. Allt detta måste man ha koll på för att göra en bra upphandling.
Men telefonföretagen kan vara envisa när de ringer på kvällarna. Den som är lite osäker kanske ber säljaren skicka över skriftligt material. Ofta har han eller hon inget att skicka och samtalet avslutas.
Men om du får material kan du som kund hamna i en fälla - det kan uppfattas som att du har ingått ett avtal om att köpa tjänsten. Så får säljaren givetvis inte göra, men det händer då och då. Rätt som det är kan du - utan att vara helt medveten om det - ha bytt telefonoperatör.
Har du riktig otur hamnar du dessutom i ett glapp. Det gamla abonnemanget avslutas och det nya kopplas inte på genast. Framför allt många ungdomar har hamnat i den situationen - just den grupp som knappt klarar en timme utan telefon.
När det gäller försäljning av telefoni är det således säkrast att säga nej direkt om du inte vet exakt vad du behöver. Om du bestämt dig för att byta leverantör kan du ju själv kontakta den operatör som du valt ut.
Konsumentverket för just nu en kamp mot ett företag som vill sälja bantningspreparat per telefon. Företaget heter Naturex ICC Scandinavia. Kunderna rings upp på kvällarna och erbjuds gratisprover. Det enda kunden behöver betala är portoavgiften på omkring 30 kronor.
Det är bara det att om kunden accepterar, skickas flera försändelser med troligen verkningslösa bantningspiller och med burkarna följer fakturor. Företaget antar alltså att om kunden säger ja till gratisprover, har hon också ingått avtal om att köpa mer.
Konsumentverket har flera gånger skrivit till företaget och bett dem sluta sälja, men utan resultat. Nu har verket gått till domstol och begärt att Naturex ska böta 200 000 kronor. Självklart får man som konsument inte bindas till något man inte uttryckligen har beställt.