Kontrollerad bilverkstad viktig för konsumenten
Det är svårt för konsumenten att bedöma om en bilreparation gjorts på ett korrekt sätt. En ny undersökning visar att konsumenten sätter stort värde på att verkstaden är med i kvalitetssystemet Kontrollerad Bilverkstad, KBV.
- Vi vet ju att det förekommer en del slarv bland verkstäderna. Allmänna Reklamationsnämnden tar emot cirka 500 klagomål per år från konsumenter som är missnöjda med bilreparationer, säger Karin Lindell, generaldirektör Konsumentverket.
I Sverige finns det cirka 4 miljoner bilar. Det genomförs omkring 5 miljoner bilreparationer varje år.
I dag är 900 av landets närmare 3 000 bilverkstäder med i Kontrollerad Bilverkstad, KBV. Med hjälp av en manual bedömer man om en reparation är gjord på ett korrekt sätt. Arbetet sker genom oanmälda stickprovskontroller på verkstäderna. Kontrollerna genomförs av personal från Bilprovningen eller Motormännens testcenter. Varje år görs cirka 11 000 kontroller.
- När kontrollantens arbete är klart lämnar han resultatet av genomgången till verkstaden, säger Jan Wessling, kanslichef Nämnden för Kontrollerad Bilverkstad, som startade 1995. Styrelsen består av Konsumentverket, Motormännens Riksförbund, BilSweden, Petroleumhandelns riksförbund och Bilförsäkringsbolagen.
I den nya undersökningen som nyligen presenterades av Konsumentverket framkom det att bara 40 procent av kunderna får en prisuppgift av verkstaden innan de sätter igång med arbetet. Verkstäderna hade dock en annan bild. Skillnaden mellan kundernas och verkstädernas uppfattning är ganska stor.
- Detta är något som vi måste bli bättre på, säger Bo Nyman, ordförande i Nämnden för Kontrollerad Bilverkstad, KBV.
Enligt Konsumenttjänstlagen, som infördes för närmare tio år sedan, måste man alltid lämna prisuppgift till kunden.
- Jag tror att kunderna inte alltid är medvetna om sina rättigheter. Man resonerar som så hade jag frågat då hade jag fått en prisuppgift, men man ska inte ens behöva fråga, säger Jan Wessling.
KBV:s hemsida ska få ett nytt söksystem som gör det lättare för konsumenterna att hitta en ansluten verkstad. Man kommer att kunna länka till bil- och serviceverkstäderna regionvis. I dag kan man bara hitta dem med hjälp av postnummer.
ULLA-KARIN HÖYNÄ© siftidningen