Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Kontrollerad bilverkstad viktig för konsumenten

Publicerad

Kontrollerad bilverkstad viktig för konsumenten

Det är svårt för konsumenten att bedöma om en bilreparation gjorts på ett korrekt sätt. En ny undersökning visar att konsumenten sätter stort värde på att verkstaden är med i kvalitetssystemet Kontrollerad Bilverkstad, KBV.

- Vi vet ju att det förekommer en del slarv bland verkstäderna. Allmänna Reklamationsnämnden tar emot cirka 500 klagomål per år från konsumenter som är missnöjda med bilreparationer, säger Karin Lindell, generaldirektör Konsumentverket.
I Sverige finns det cirka 4 miljoner bilar. Det genomförs omkring 5 miljoner bilreparationer varje år.
I dag är 900 av landets närmare 3 000 bilverkstäder med i Kontrollerad Bilverkstad, KBV. Med hjälp av en manual bedömer man om en reparation är gjord på ett korrekt sätt. Arbetet sker genom oanmälda stickprovskontroller på verkstäderna. Kontrollerna genomförs av personal från Bilprovningen eller Motormännens testcenter. Varje år görs cirka 11 000 kontroller.
- När kontrollantens arbete är klart lämnar han resultatet av genomgången till verkstaden, säger Jan Wessling, kanslichef Nämnden för Kontrollerad Bilverkstad, som startade 1995. Styrelsen består av Konsumentverket, Motormännens Riksförbund, BilSweden, Petroleumhandelns riksförbund och Bilförsäkringsbolagen.
I den nya undersökningen som nyligen presenterades av Konsumentverket framkom det att bara 40 procent av kunderna får en prisuppgift av verkstaden innan de sätter igång med arbetet. Verkstäderna hade dock en annan bild. Skillnaden mellan kundernas och verkstädernas uppfattning är ganska stor.
- Detta är något som vi måste bli bättre på, säger Bo Nyman, ordförande i Nämnden för Kontrollerad Bilverkstad, KBV.
Enligt Konsumenttjänstlagen, som infördes för närmare tio år sedan, måste man alltid lämna prisuppgift till kunden.
- Jag tror att kunderna inte alltid är medvetna om sina rättigheter. Man resonerar som så hade jag frågat då hade jag fått en prisuppgift, men man ska inte ens behöva fråga, säger Jan Wessling.
KBV:s hemsida ska få ett nytt söksystem som gör det lättare för konsumenterna att hitta en ansluten verkstad. Man kommer att kunna länka till bil- och serviceverkstäderna regionvis. I dag kan man bara hitta dem med hjälp av postnummer.

ULLA-KARIN HÖYNÄ© siftidningen

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.