Det är Kollegas läsarpanel som fått frågor om hur de läser tidningen och vad de tycker om den. De flesta tycker att Kollega har bra tryck, är saklig, trovärdig och har kunniga skribenter. Dessutom är tidningen lättläst, trovärdig, glad, modern, tydlig, har bra layout och är användbar.
Positivt är att den ger nyttig information, är självständig och har ett varierat innehåll. Däremot får tidningen lägre betyg när det gäller hur inspirerande den är och i vilken utsträckning den granskar makthavare och det egna förbundet. Hälften anser att Kollega inte granskar makthavarna och drygt hälften anser att Kollega inte granskar det egna förbundet Unionen. Det genomsnittliga betyget för tidningen är 6,4 av 10. Kvinnor är överlag betydligt mer positiva än män i de flesta bedömningar. Även de som har fackliga uppdrag tycks vara mer positiva än övriga.
96 procent har läst tidningen någon gång, 59 procent har läst alla nummer.
Hälften av läsarna ägnar 11-30 minuter åt Kollega, äldre läser den under jämförelsevis längre tid.
Kollega når också utanför den egna läsekretsen. Drygt en femtedel diskuterar tidningen med sina arbetskamrater eller med sin chef. En knapp tredjedel svarar att även andra i familjen läser tidningen.
Kollegas läsare litar på sin tidning. Nio procent anser att det ofta förekommer felaktigheter i den. Motsvarande siffra för tv-nyheter är 18 procent, lokala morgontidningar 39 procent och kvällstidningar 85 procent.
De ämnen läsarna önskar läsa mest av är kopplade till den egna situationen på jobbet. Det gäller exempelvis:
- Må bra på jobbet
- Löner
- Arbetsmiljö
- Söka jobb
- Karriär och utveckling
I botten på den listan kommer ämnen som arbetsvillkor i andra länder, globalisering och forskning och tillväxt.
Olika grupper tycker olika, till exempel är det naturligt att de över 52 år är mer intresserade än andra av pensioner och försäkringar. Lite mer förvånande är kanske att chefer och arbetsledare oftare än andra anser att barntillåtet arbetsliv inte är viktigt att skriva om. Att få läsa om löner är betydligt viktigare för kvinnor än för män (72 procent av kvinnorna anser det viktigt, 55 procent av männen säger detsamma).
Knappt hälften besöker www.kollega.se någon gång per månad. Arbetsledare gör det oftare än andra och det är framförallt de dagliga nyheterna som lockar till webben.
På grund av nedskärningar inom Unionen och på Kollegas redaktion blir det färre nummer av tidningen under nästa år. Att just minska på antalet nummer istället för att minska på sidantal och försämra tryck- och papperskvalitet är något som får stöd i undersökningen.
Undersökningen är gjord bland 1 300 personer ur Kollegas läsarpanel. Svarsfrekvensen var 71 procent.