Kampanjvecka för rättvisemärkt
På måndagen drog Föreningen för Rättvisemärkt igång sin kampanj Visa veckan. Syftet är att engagera Sveriges konsumenter och göra dem uppmärksamma på det rättvisare alternativet.
Rättvisemärkt garanterar att producenten har anställningsavtal, avtalsenliga löner och att inget barnarbete förekommer. I dag finns rättvisemärkt kaffe, te, bananer och kakao på den svenska marknaden.
- Vi bygger märkningen på ILO-konventionen och FN:s konvention om mänskliga rättigheter. Det finns bara ett företag som direkt har nekat till att vara med och det är Nestlé, säger Bernt Lind på Föreningen för Rättvisemärkt, som bland annat TCO står bakom.
I dag kan man hitta rättvisemärkt kaffe och te på i stort sett vilken livsmedelsbutik som helst.
- Det har överträffat de förväntningar vi haft som bygger på hur märkningen gestaltat sig i andra länder. Svenska konsumenter och importörer har verkligen hakat på.
Visa veckan pågår den 22-28 mars och kommer bland annat att erbjuda provsmakningar, föredrag och gatuteater. Kampanjen följs upp senare i vår med en annonskampanj.
LINDA SVENSSON © siftidningen 1999