Kampanj mot myten om facket
Grått, fyrkantigt och trögrörligt? Nej, det stämmer inte, hävdar SIF som vill ge yngre människor en positivare bild av facket.
I annonser i Café, Elle, Illustrerad Vetenskap och Ny Teknik ställs "myten" om SIF mot "fakta". Myten säger att facket är gammalmodigt, grått och trist. Fakta är, enligt en av annonserna, att SIF inte är vilket fackförbund som helst: "Framtiden är ljus, kärleken röd och karriären är guldkantad". Mot "myten" av facket som en stelbent koloss, lyfter kampanjen fram bilden av SIF som en stabil organisation som hjälper medlemmarna att öka sin kapacitet och "bli lite rikare".
Är detta fakta, Ulf Mårtensson, SIF:s marknadschef?
Det kan man alltid diskutera. Men kampanjen vänder sig till en speciell målgrupp, välutbildade människor i åldern 20 till 35 år, en grupp där SIF är väldigt okända. Vi är ute efter att visa upp en bild av SIF som de inte förväntar sig. Nu inleder vi en lång resa för att i grunden stärka vår ställning bland yngre grupper.
Är det fackliga intresset bland ungdomar så lågt som det ofta påstås?
Bland yngre i dag blåser det något slags solidaritetsvind. Värderingsmässigt finns strömningar som ligger facket nära. Men däremot är förtroendet för de fackliga organisationerna inte så stor.
Annonserna sägs vara utformade i förvissning om att läsarna inte orkar med någon tung argumentation. Men längre fram väntar också annonser i bland annat Dagens Industri. Nu för att beslutsfattarna ska få upp ögonen för SIF:s arbete.
Blir argumentationen tyngre den här gången?
Den blir mer innehållsinriktad. Vi berättar om SIF:s arbete för fler jobb, varför vi tycker att det är viktigt med exempelvis kompetensutveckling och SIF:s syn på företagsutveckling.
Totalkostnaden för annonskampanjerna som pågår fram till nästa sommar beräknas till omkring sex miljoner kronor.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 1999