Kallax Cargo snart verklighet
Efter tre år och massiva påtryckningar från bland andra SIF verkar det nu som Luleå ska få sin fraktflygplats, Kallax Cargo. Senast nästa vecka väntas beslutet.
Statsminister Göran Persson besökte fackliga företrädare i Norrbotten förra veckan och gav i princip klartecken för Kallax Cargo. Endast en miljöprövning återstår.
- Luleå ligger idealiskt geografiskt om man ska flyga från Europa till Sydostasien. Flera flygbolag är intresserade av att skriva avtal när flygplatsen är byggd, säger SIF:s regionchef i Norrbotten, Christer Ejderberg.
Det har sagts att fraktflygplatsen kan ge 2000 nya arbetstillfällen, men Ejderberg tror att de kan bli många fler.
- Ett sådant här projekt genererar en ny industriell utveckling. I steg ett handlar det om kringliggande servicefunktioner som att tanka och göra klart flygplanen. I steg två kan vi suga upp godsströmmar från den närliggande geografin. Steg tre tror jag innebär att godsflödena leder till att man ser sammansättningsindustrier växa fram. I Ancorage Alaska är mellan 11000 och 15000 sysselsatta av fraktflygplatsen.
Ejderberg menar att en fraktflygplats ger ett lyft åt hela regionen.
- Vi lever kvar i basnäringarna, stål, malm och skog. Trots att de sysselsätter allt färre har de kvar ett dominerande inflytande, säger han.
- Den offentliga sektorn är väldigt stor. Inget ont om den, den behövs, men förstärker bilden av Norrbotten som ett bidragstagarlän. Det håller inte i längden. Vi behöver mer av privat tjänstesektor. Vi måste sikta på att stå på egna ben och bli mer konkurrenskraftiga.
200 miljoner kronor kostar utbyggnaden av den befintliga Kallax flygplats så att den kan ta emot de stora fraktflygplanen.
- Min bestämda uppfattning är att vi kan sätta spaden i jorden i slutet av juni och att det första planet kan landa i slutet av oktober, säger Christer Ejderberg.
LINDA SVENSSON © siftidningen 1999