Vinstdelningssystemet har funnits ett antal år och bygger på hur stor avkastningen är på det egna kapitalet.
Utöver det har de enskilda bolagen bonussystem där de anställda har ett viss mått av inflytande.
- Bolagsbonusen är ett system där man sätter upp olika parametrar som man ska nå upp till. Det kan ge max sex procent av årslönen. De flesta medlemmar vi har jobbar i bolag som får någon bonusutdelning, säger Martin Linder, Sifklubbens ordförande på Volvo Lastvagnar.
På konkurrentföretaget Scania finns sedan tiotalet år ett bonussystem som bland annat bygger på leveranssäkerhet, kvalitet och antal bilar som är klara direkt från linan, utan att man behöver justera dem i efterhand. För 2003 får alla 12 000 anställda 15 080 kronor i bonus.
- Vi har ett tak på 19 000 och ett golv på 5 000, så det får man väl anse är ett ganska bra år, säger Håkan Thurfjell, Sifklubbens ordförande på Scania i Södertälje.
De anställda får inte pengarna direkt. De placeras i en bonusstiftelse i tre år, där de investeras i aktier, företrädesvis det egna företagets.
Men Håkan Thurfjell är ändå inte helt nöjd med systemet.
- Jag tycker att det ska bygga på vinsten i stället. Den kan alla påverka, till exempel genom att dubbelkopiera papper. Leveranssäkerhet kan till exempel inte de som jobbar i restaurangen påverka. Det skulle ge mer engagemang, säger han.
LINDA SVENSSON