Handelns utredningsinstitut spår att detaljhandeln kommer att omsätta nästan 65 miljarder kronor i december. Det innebär en ökning med tre procent jämfört med samma månad förra året.
Hur vi julhandlar har Master Card försökt ta reda på genom en undersökning bland 1 000 svenskar. Nästan var tredje uppger att de börjar handla sina julklappar flera månader i förväg och ju mer högutbildad man anser sig vara, desto tidigare börjar man shoppa.
Av samtliga tillfrågade är det i genomsnitt bara en av tio som planerar att spendera mer på julklappar i år än man gjorde förra året. Men bland de unga, mellan 15 och 29 år, tänker fler än var tredje att göra det. Hur mycket pengar man tänker lägga på julklappar tycks också variera beroende på var man bor. Mest generösa tycks smålänningar och kalmarbor vara, enligt undersökningen.
Sju av tio av alla tillfrågade uppger att de vill planera sina inköp. En tredjedel skriver julklappslistor. Men hur bra man sedan är på att följa dem varierar. Medan smålänningar följer sina listor slaviskt jämfört med riksgenomsnittet, föredrar framför allt skåningar att spontanshoppa.
Störst vilja att handla julklappar online finns, kanske inte helt oväntat, hos de yngsta, i gruppen 15 till 29 år. Och här är könsskillnaden stor. Medan 26 procent av de unga männen tänker handla klappar på nätet, planerar bara 11 procent av de unga kvinnorna att göra det.
Av samtliga tillfrågade uppger nästan dubbelt så många män som kvinnor att de tänker julshoppa via nätet.
Piggast på att köpa mer julklappar online är skåningarna av vilka tolv procent uppger att de mest julhandlar så.