Det har länge spekulerats kring vilket företag som är berett att hosta upp med de miljarder som Ford vill ha för att sälja Volvo PV. Inte sällan har kinesiska Geely nämnts i de sammanhangen. För första gången bekräftar nu företaget uppgiften.
För de anställda på Volvo PV är det inte glada nyheter.
- Det finns en oro utifrån vad kinesiska företag gjort tidigare, säger Sören Carlsson.
Vad menar du då?
- Ja, man kan kalla det copy-paste. Vi ligger långt fram inom teknik och säkerhet. Geely har hittills inte visat någon hänsyn för upphovsrätten. Det är för att stärka sina egna märken och bilar som man vill ha Volvo. Våra underleverantörer vill inte vara med om deras produkter hamnar i bilar i Kina.
Dessutom finns en oro för att en kinesisk ägare skulle se det ekonomiska i att flytta produktionen dit det är billigast.
- Hela kroppen skriker nej.
Enligt Sören Carlsson har också kulturskillnaderna mellan Sverige och Kina oroat anställda.
- Det är synen på världen och människan som man har i Kina. Den skrämmer en del. Att kineserna ska äga ett företag i en demokrati. Vi har ägts av amerikaner i tio år och det har varit svårt nog.
I somras visade de anställda intresse av att själva gå in som delfinansiärer i ett konsortium med flera intressenter. Diskussionerna lever fortfarande.
- Det har diskuterats relativt mycket här på bygget. Det skapades en lista över inhemska intressenter som vi ville inleda dialog med. Men det är långt mellan ord och handling, säger Sören Carlsson.