Hårda villkor för callcenteranställda
Låga löner och pressande övervakning. Det är vardagen för många anställda inom callcenterbranschen visar en undersökning.
Tjänstemannaförbundet HTF har undersökt förhållandena hos teletjänstföretagen dels genom att besöka 15 företag, dels genom en medlemsenkät.
Månadslönerna ligger mellan 11 400 och 15 400 kronor. Sämst betalar företag utan kollektivavtal. I många fall är det timlöner liksom projekt- och behovsanställningar som gäller.
Satt i förhållande till kraven är lönen orimlig, anser 73 procent av medlemmarna. Anställda ska bland annat vara serviceinriktade, stresståliga och flexibla. Men mest pressande upplevs kravet på ständig tillgänglighet och arbetsgivarens kontroll. 4 av 10 medlemmar kan inte ta rast när de behöver. För 7 av 10 kontrolleras tillgänglighet, samtalslängd och uppehåll mellan samtal. 6 av 10 svarar att de känner sig kontrollerade och övervakande.
Ytterligare en kontrollmöjlighet som arbetsgivaren flitigt utnyttjar är att avlyssna samtalen utan kundens vetskap. Nästan 7 av 10 medlemmar utsätts för så kallad medlyssning. Ändå är majoriteten positiva till metoden. 8 av 10 anser till exempel att det är en bra inlärningsmetod.
HTF vill bland annat arbeta för ett förbättrat integritetsskydd och bättre löne- och anställningsvillkor för de anställda. På SIF, som också har många medlemmar på callcenterföretag, är man medveten om problemen. Däremot är det inte aktuellt att ställa några allmänna krav på företagen.
- Vi jobbar mycket med de här frågorna. Men det är ett stort arbete där det gäller att skapa respekt och tillit mellan de anställda och företagsledningarna, säger SIF:s Hanna Brandt.
NIKLAS HALLSTEDT© siftidningen 2000