Men regeringens förhandlare med uppgift att få ryssarna att öppna luftrummet för fraktflyg från Kallax Cargo fick inte fortsatt förtroende. Enligt Jonas Bjelfvenstam, statssekreterare på Näringsdepartementet, vill ryssarna hellre sköta diskussionerna via gängse myndighetskanaler.
Trots det nya bakslaget lever tron på Kallax Cargos möjligheter. För vissa delar av Asien ligger Kallax Cargo bra till också utan att flyga över Ryssland.
- Före jul var världens största fraktflygbolag Federal Express nere med sex kärror på väg till Japan. Och på lite sikt tror jag att vi kan få ta över norsk fiskexport till Japan och Korea, säger Christer Ejderberg, regionchef för Sif Norrbotten, som har varit inblandad i projektet sedan starten i mitten av 90-talet.
Christer Ejderberg pekar på flera ytterligare möjligheter för flygplatsen i väntan på det ryska klartecknet. Bland annat är charterflyg till Fjärran Östern redan på gång. En annan idé är att banan, en av de längsta i Europa, ska användas för tekniskt underhåll för flyg från hela världen.
Så småningom lär ryssarna ge med sig, menar han.
- För min egen del har jag aldrig trott att det skulle gå snabbt att lösa. De som inbillar sig annat vet inget om rysk historia.
NIKLAS HALLSTEDT