- Det är hög tid för industri och företag att vidta åtgärder och axla sitt ansvar i fråga om jordens klimat, säger Josefsson till Naturvårdsverkets nyhetsbrev "Klimataktuellt".
Opinionsundersökningen som verket beställt visar att 58 procent anser att kostnaderna bör öka för de företag som släpper ut växthusgaser. De yngsta är mest positiva till att utsläpparna bestraffas med höga avgifter.
Nästan alla, 97 procent, anser att vi i Sverige kommer att påverkas av växthuseffekten, främst genom stormar och översvämningar.
De allra flesta är beredda att anpassa sin livsstil och 81 procent kan tänka sig att betala mer för varor från en producent som minskat sina utsläpp.
Samtidigt är en majoritet skeptiska till att problemen kan lösas enbart på frivillig väg. De inser att det behövs även statlig styrning.
DAG BREMBERG
Fotnot: I dag ska Naturvårdsverket också presentera ett nytt verktyg för företag som vill arbeta med klimatfrågan.