- Vi har även företagsanpassade program men här handlar det om utbildningar där företagsledningen satsar på enskilda. Där man alltså väljer om man ska satsa på Sture eller Stina, säger Andreas Ekman.
- Och eftersom vi utbildar mycket på ingångsnivån är det frustrerande att se att det inte jämlikt fylls på med båda könen. Då blir det ju inte heller fler kvinnor i toppen senare.
Siftidningen har varit i kontakt med flera ledande kvinnoforskare för att ta reda på om det finns någon vetenskaplig undersökning på området. Men någon sådan existerar inte, konstaterar bland andra Birgitta Jordansson, forskare vid Institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.
- Men då det här är en av de centrala frågorna vad gäller jämställdheten så bör vi nog söka pengar för att forska om det. Och då inte bara titta på numerären utan också på ledarutbildningarna i sig, exempelvis vilken kvalité de har, vilken bild av ledaren som förmedlas till kursdeltagarna och så vidare.
- Vi vet att det i dag inte bara är specialistkunskaper eller den formella utbildningen som är avgörande för chefskapet utan också chefs- och ledarskapsutbildningar. Det handlar ju om vem som ingår i rekryteringsbasen och vilka som ges möjlighet att bli chefer.
Vid Mgruppens kartläggning har man också hittat goda exempel, som Andreas Ekman gärna lyfter fram. Exempelvis Telia Sonera och Astra Zeneca har skickat fler kvinnor än män på chefsutbildningar.
ANITA TÄPP