Fairtrade challenge syftar till att få så många som möjligt att fika rättvisemärkt under en och samma dag. Förhoppningen i år är att minst en halv miljon personer ska samlas kring fikaborden och inmundiga kaffe som bär rättvisesymbolen.
I snitt lägger genomsnittssvensken 165 kronor på ett år på rättvisemärkta produkter. I Storbritannien, Schweiz och Irland, som toppar ligan, lägger man det dubbla.
- Om man tittar på Schweiz och andra länder i Europa har de haft dagligvaruhandlar som har tagit ett större ansvar helt enkelt. Man har till exempel tagit steget att bara sälja Fairtrade-bananer. Det finns inget annat. Då händer det saker, säger Maria Granefelt.
Om du fick välja tre produkter som alla skulle köpa med Fairtrademärkning, vilka skulle det vara?
- Det är svårt att välja några, för alla har sina specifika problem. Kaffe, bananer och kakao är tre viktiga produktgrupper. Kan vi få upp ögonen för dem så kan vi börja titta på andra produktgrupper också. För vi behöver få upp volymerna för att få med oss dagligvaruhandeln.
