Volvo-Scania-fusionen:
Fackliga protester till EU-kommissionen
I ett öppet brev protesterar Metallklubbarna på Volvo och Scania mot hur EU:s konkurrensmyndigheter behandlar Volvo-Scaniaaffären. Bland SIF-klubbarna är meningar delade om innehållet.
- Vi har inte varit med och utformat det, det blev för bråttom. Men det finns inga meningsskiljaktigheter. Vi ställer upp helt och hållet på det här, säger Joel Rönnkvist, SIF-ordförande på Scania i Södertälje.
I brevet som är riktat till EU-kommissionen skriver Metalls företrädare att det är "svårt att förstå vilka intressen EU:s konkurrensmyndigheter egentligen försvarar". Vidare kritiseras Volvo för att ha gått för långt i sina ansträngningar att tillmötesgå EU-kraven: "Om Volvos ledning i sin iver att få igenom affären går med på ytterligare eftergifter vill vi inte längre stödja den".
- Det är en signal till både kommissionen och Volvo. Vi känner till kraven i detalj, det är saker som är helt absurda och slår sönder förutsättningarna för att det här ska bli en bra lösning. Går Volvo längre måste vi säga nej, säger Kjell Wallin, Metallklubbens ordförande på Scania. Han sitter också som facklig representant i företagets styrelse och hänvisar till att tystnadsplikten hindrar honom från att avslöja de "absurda" detaljerna.
Lars-Göran Larsson, PTK-ordförande på Volvo i Göteborg, anser att brevet är "bra på sitt sätt".
- Men om syftet är att få EU att fundera borde man tryckt mer på marknadsperspektivet och ett litet lands möjligheter att göra affärer av det här slaget. Att skriva att man kan tvingas säga nej till ett samgående är olyckligt. Den dialogen kan man ha på annat håll.
Även SIF-klubbens vice ordförande Berndt Calås är tveksam, särskilt till metallarnas hot att inte stödja affären i fortsättningen.
- Där förstår vi inte vad de menar. Vi är positiva till affären och ställer inte upp på innehållet i brevet rakt av.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000