Det var främst frågor om finansiering och tidsschema som Geelys representanter lämnade obesvarade. Däremot fick de anställda klart besked om att den kinesiska biltillverkaren planerar att låta Volvo PV förbli ett svenskt bolag med bas i Göteborg.
- De berättade att de vill utnyttja det nätverk de har i Asien för att stärka Volvos varumärke och därmed bidra till ökad försäljning, säger Sören Carlsson.
Har er tidigare oro stillats efter mötet?
- Eh...när vi har fått grotta ned oss i svaren kanske. Nya svar ger nya frågor. Men vi har fått tillfredsställande svar i den här första omgången.
Kommer ni att träffas snart igen?
- Vi har det önskemålet. Vi har sagt att vi vill ha en mötesserie. Fram till igår hade vi bara frågor och inga svar. Dessutom har vi sagt att vi vill ha en löntagarkonsult som gör en opartisk granskning av affären. Några svar på det har vi inte fått. Ford äger agendan.
Vad innebär det?
- Som fackförening, vad har vi för möjligheter när det är utländsk ägande? Vilka möjligheter till inflytande har vi? Det är knivigt. Det är Fords goda vilja som ger oss möjligheter. Eller inte.
Betyder de här samtalen att svenska konsortiet Jakob* är ute ur bilden?
- Jag uppfattar det inte så, absolut inte.
Har de kommit med något konkret bud till Ford?
- Det vet jag inte.
För att förbereda sig för en ny, kinesisk ägare kommer de anställda att gå en kurs i kinesisk företagskultur.
- Det är inget konstigt med det. När Ford tog över lärde vi oss om den amerikanska kulturen, och när det planerades ett samgående med Renault lärde vi oss om fransk.
* Jakob är ett konsortium av svenska investerare och intressenter, däribland de Volvoanställda själva. Konsortiet arbetar för Volvo PV ska få en ny svensk ägare.