Outsourcingen vid Eon, dåvarande Sydkraft, inleddes i början av 1990-talet när 300 anställda med olika servicefunktioner flyttades till ett nybildat servicebolag i syfte att effektivisera.
Tanken var att övriga bolag skulle kunna köpa tjänster som löneadministration, företagshälsovård och hanteringen av internpost från servicebolaget.
Verksamheterna outsourcades sedan successivt genom att andra företag köpte dem och fick i uppdrag att utföra tjänsterna åt Sydkraft.
2004 såldes den sista delen av energibolagets servicebolag, med uppgifter som ekonomi, upphandling, kontorsservice och reception.
I och med outsourcingen fick de tidigare Sydkraftanställda sämre anställningsvillkor och förlorade tidigare förmåner. En del blev uppsagda sedan deras nya arbetsgivare valde att utföra arbetet på annat sätt eller därför att avtalet med Sydkraft inte förnyades.
Facket kämpade länge emot outsourcingen, man ifrågasatte bland annat om det verkligen fanns några ekonomiska fördelar med den.
I dag, då Eon beslutat ta tillbaka flera av verksamheterna i egen regi, kan Inga-Lill Johnsson hävda att facket hade rätt i sin skepsis.
- Det är ändå ett tecken på att man inte tittade på vad man egentligen behövde då man outsourcade allting.
I nuläget har lönehanteringen liksom inköpsfunktionen återtagits.
- Och man håller också på att se över ekonomifunktionen för att inrätta ett ekonomiskt centrum för hela koncernen här i Malmö, säger Inga-Lill Johnsson.
Även om den avtalade uppföljningen av outsourcingens följder aldrig blev av kan hon dra en del slutsatser av det som hänt.
- En stor fara med outsourcing är att man gör sig av med kompetensen och erfarenheten i bolaget. Och när verksamheten lades ut på andra företag upptäckte man också att man samtidigt avhänder sig inflytandet över verksamheten.
- Som inhyrd personal ska man fullfölja sina uppdrag. Men den dag man slutar tar man med sig sin kunskap. Man kan inte känna den lojalitet som anställda gör, vilket företaget förlorar på.
Efter outsourcingen krympte verksamheten i Malmö så att man som minst var ett hundratal anställda i moderbolaget.
- Vi var som ett mycket litet holdingbolag ett tag. Men nu växer vi igen och ska bli nästan 300, säger Inga-Lill Johnsson.
Hur många av de outsourcade före detta Sydkraftanställda som har kvar sitt jobb i dag vet hon inte.
- Men det är inte så många.
ANITA TÄPP
Fotnot:
Outsourcing är när man lägger ut hela verksamheter som tidigare funnits internt inom organisationen.