Marknaden för förmånsbilar är enormt viktig för de svenska biltillverkarna eftersom den står för en stor del av nybilsförsäljningen.
De senaste tio åren har Volvo gått från 36 till cirka 30 procent av marknaden.
- Det är riktigt illa, det är ett dramatiskt tapp, säger Ronny Svensson, vd för konsultföretaget Ynnor, specialiserat på tjänstebilssektorn.
Volvos problem beror på ett antal faktorer, enligt Ronny Svensson:
- De vill slåss mot Jaguar och liknande märken, och har missat vad folk vill ha. De har också gjort ett antal strategiska felval, exempelvis har man laddat bilarna med större motorer än vad som behövs och sagt nej till etanolen. Dessutom har man inte matchat upp sina säljare lika bra som andra märken.
Saab, med runt 18 procent av tjänstebilsmarknaden, har klarat sig bättre, tack vare att de dragit nytta av etanolen.
- Spriten har räddat Saab, säger Ronny Svensson.
En stor vinnare är i stället BMW.
- BMW har gått från ett fåtal procent till sju procent av marknaden. Resten av branschen tittar på dem med avundsjuka.
En av BMW:s fördelar jämfört med Volvo är en lägre bränsleförbrukning.