Som anställd vid Sykes och med i branschdelegationen visste hon att många hoppats på en rejäl höjning av lägstlönen, med upp till 15 500 kronor i månaden.
När Sif krävde 14 000 på ett år och sedan endast fick 13 700 för tre år var besvikelsen stor.
Sedan förbundet prioriterat en kraftig höjning av lägstlönerna i årets avtalsförhandlingar och sedan också lyckades förverkliga det, först i Teknikavtalet och nu i IT-avtalet, är Anna Kruuse glad.
- Mina kollegor jublade redan när Teknikavtalet var klart. Då visste vi att vi skulle kunna hamna på samma nivå, säger hon.
- Det här visar att förbundet inte bara bryr sig om de högavlönade utan också ställer upp för oss "småttingar". Det är helt otroligt hur folk har ställt upp och det vill jag verkligen passa på att tacka för.
Hon kan i dagsläget inte säga hur många på Sykes som berörs av höjningen.
- Men det är många som ligger lite över 14 000 och som bara fått lite mer än lägstlönen år efter år.
Visserligen hade branschdelegationen krävt att de som omfattades av en höjning av lägstlönen sedan också skulle få ta del av lönerevisionen.
- Men det köpte inte arbetsgivarna. Det blev väl för mycket på en gång. Men nu får den som åker upp från 13 700 till 15 000 kronor ändå över nio procent det första året och då måste man ändå vara nöjd.
Nu hoppas Anna Kruuse att fler på Sykes ska bli med i Sif igen.
- Det är många som hoppat av sedan a-kasseavgiften höjdes eftersom man inte tycker man har råd att vara med både i facket och a-kassan. Det är ju stor ruljans i branschen och eftersom det inte heller finns så många andra jobb i den glesbygd där många callcenters finns är a-kassan den enda trygghet man har.
- Men nu hoppas jag att många ska se vilken nytta de har av facket och gå med igen.
En annat inslag i avtalet som Anna Kruuse är nöjd med är att man i samverkansavtalet fick med en formulering om att fackligt arbete ska ses som en tillgång för företaget.
- Det är jätteviktigt. Det är mycket motarbetande av fackligt förtroendevalda inom branschen men nu ska man alltså se oss som en tillgång och medpart för att lösa problem.
ANITA TÄPP