"Bilprovningen har för bråttom"
Facket ifrågasätter Bilprovningens beslut att låta externa telefonister sköta bokningen.
- Vi tycker inte att företaget tar hand om sin personal på ett bra sätt, säger Iréne Svensson, branschansvarig på SIF. Enligt henne vill Bilprovningen påbörja nedskärningen innan förhandlingarna avslutats.
- De har för bråttom. På det här viset sprider de bara oro i bolaget.
Svensk bilprovning planerar att göra sig av med omkring 150 telefonister och i stället låta ett callcenterföretag ta över bokningen. En av avsikterna är att förbättra servicen, en annan att spara pengar.
- Men många av kontoristerna gör också annat än bokar tider. Vi tvistar med företaget om det verkligen är lönsamt att låta besiktningsmän ta betalt och sköta administrationen, säger Iréne Svensson.
En löntagarkonsult har kopplats in och ska presentera sin första rapport i början av mars. Enligt företaget ska en del av bokningen tas över av ett callcenter den 1 maj.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000