Hon jobbar bara med stolar, och hon säljer bra. När hon träffar kollegor i branchen är många förvånade över att hon kan ägna sig på heltid åt detta. Inga skrivbord. Inga bokhyllor. Inga andra kontorsmöbler finns på hennes agenda.
-Man kan inte räkna arbetsstolen som en vanlig kontorsmöbel, säger Jessika Häggling, kritisk till stolproducenter som mer ser till utseende och yta än till ergonomi och kroppens behov.
Själv gör hon precis tvärtom, och hon har fått andra att tänka tvärtom. Till exempel landstinget, dit vi är på väg just nu. Tidigare var det här så som det brukar vara; inköpsavdelningen köpte in alla möbler inklusive kontorsstolar, billigast vann, typ. Alla fick samma, oavsett hur kroppen såg ut som skulle sitta i den.
Billigast lönar sig inte
Sedan kom Jessika Häggling till landstingets inköpsavdelning och undrade: Varför det? Varför inte koppla in sjukgymnasterna före upphandlingen, som ändå är de som måste ta hand om kroppar skadade av statiskt sittande?
Och varför inte låta var och en prova ut den stol som passar den egna kroppen? Är du lång eller kort? Tung eller lätt? Ryggproblem eller ont i höften? Hon gick till landstingets interna företagshälsovård och undrade samma sak. Och faktum är att landstinget ändrade sina prioriteringar och sina rutiner. Nu prioriteras kvalitet, funktion och service framför priset.
Inköpsavdelningen och Jessika Häggling menar att den billigaste stolen inte lönar sig i längden. Förstörda kroppar och sjukskrivningar kostar mycket och personalen är värdefull.
-Om nån har ont i ryggen tittar man ofta på precis allt utom arbetsstolen. Kanske en ny mus? En naprapat som knäcker kotor. Är sängen dålig? Jag kanske rör mig för lite? Men ofta får man ingen ny stol. Om stolen du sitter på är hel så tycker man att det är en onödig kostnad, säger Jessika Häggling när hon parkerar minibussen vid ingången till landstingshuset. Här har två sekreterare fått provsitta varsin stol i några dagar, och nu ska de byta och prova en annan. Jessika bär med sig en svart-röd stol, kanske inte den med den läckraste designen, men en som är rejält utforskad och utprovad. Britt-Louise Eriksson sitter ner och gungar lite lätt. Får höfterna plats? Varför så korta armstöd? Höjden ställs in så fötterna når golvet och stolen rullas fram till skrivbordet. Britt-Lousie sitter skönt, men Jessika ser att skrivbordet är lite för högt.
-Ofta är skrivborden för höga, de är kanske anpassade efter en man. Det kan vara lite, bara nån centimeter, säger Jessika och kryper under bordet och börjar skruva.
-Om jag skulle få en tia för varje skrivbordsben jag skruvar på, så skulle jag vara rik.
Det är just det här som är viktigt för Jessika - att komma ut och se arbetsplatsen, se till att stolen är rätt inställd för den som ska sitta i den. Servicen är lika viktig som att sälja. Så är det inte för alla säljare.
-Många försäljare verkar sitta inne på kontoret och vänta på order. De säljer billigare stolar, och kan inte bygga in service i det priset. Men att skicka ut samma stol till alla, som de får ställa in själva är bortkastat. Det är som att köpa storlek 37 i skor till en hel korridor. Och som att sälja en bil till en som inte har körkort.
-Att inte låta var och en prova ut sin kontorsstol är att idiotförklara massan, tycker Jessika Häggling. Bara för att det är en stor grupp människor behöver det inte betyda att det inte går att individanpassa.
Rörligare jobb kräver annan stol
De två sekreterarna har fått nya stolar att prova och det är dags att åka vidare till nästa kund. I receptionen på Umeås parkeringsbolag, UPAB, väntar Mariette Holmberg, som har helt andra arbetsuppgifter än landstingssekreterarna. Här finns en hög receptionsdisk och datorn står på ett höj- och sänkbart bord bredvid. Det här är ett rörligare jobb som kräver en annan stol. Jessika har med sig en röd stol med sadelsits som inbjuder till annorlunda sittställningar. Den här kan man till och med sitta bak och fram på om man vill.
-Man blir väldigt rörlig i den här stolen. Man kan sitta, halvstå eller sitta högt på den så här visar Jessika, och som extrabonus visar hon den norrländska baksmälleställningen, där man sitter bakochfram, med huvudet tungt på nackstödet.
Dock ingen ställning att rekommendera för en receptionist kanske...
Mariette Holmberg tror att stolen kan bli bra, men undrar om den inte är lite för hård?
-Den här är klädd i mikrofiber, och det är ett hårt tyg som man ska kunna spilla vad som helst på utan att det blir fläckar. Men man kan få ett mjukare tyg på den om man vill, berättar Jessika.
När Jessika Häggling började på Nordkontor för två år sedan hade företaget många olika leverantörer och många olika sorters stolar, men Jessika har rensat rejält. De som är kvar är de som forskning har visat är bra. Billigare och sämre stolar får andra sälja om de vill, tycker hon. Och stora vräkiga stolar har också försvunnit ur sortimentet. Många av dem är gjorda för stora män, och majoriteten av kunderna ser inte sådana ut.
Killen kräver - kvinnan härdar ut
I företagets lokaler på Björnvägen i Umeå finns en liten hörna med Jessikas stolar, men butiksförsäljningen är inte så viktig eftersom Jessika mest jobbar ute hos kunderna. Det som började hos landstinget hoppas hon ska sprida sig till många andra ställen. En ganska ny kund är arbetsförmedlingens arbetsterapeuter, där Jessika fått lite mer att bita i. Här gäller det att hitta en stol som passar den som kanske varit sjukskriven länge och behöver en speciallösning. Att ordna en stol till den som är förlamad i en arm, eller en med diskbråck eller ständiga ryggskott. Då åker Jessika tillsammans med en arbetsterapeut för att se vad som kan göras. Arbetsterapeuten vet vad kroppen klarar och Jessika vet vad det tekniskt går att göra med en stol.
-Det är en väldig kick när man kan hjälpa någon att få förutsättningar att jobba. Många är jätteglada, berättar Jessika.
Tyvärr har hon träffat många som har svårt att ställa krav på sina stolar, särskilt kvinnor:
-En kille kräver, medan en kvinna härdar ut. De kanske ser till företagets åtstramade ekonomi och har svårt att ställa krav. Men ingen skulle acceptera en dålig säng, tror Jessika.
Internet har funnits i dryga tio år, vi sitter allt mer från att vi är barn och framåt. Många sitter vid datorn hela dagarna och kontorsstolen är den möbel vi har närmast kroppen under längst tid. Nej, Jessika Häggling tycker definitivt inte att det är banalt eller osexigt med kontorsstolar.