Redan i februari slopas det ena skiftet i produktionen, de som berörs går över till dagtid.
GM har annonserat att fabriken i Trollhättan kommer att integreras ytterligare vad gäller den tekniska utvecklingen.
- Det handlar om synergieffekter för att hålla nere kostnaderna i kommande projekt. Jobben kan påverkas, men det behöver inte vara negativt. Det kan medföra att vi får göra arbeten som i dag görs av Opel, säger Lars R Johansson.
Vad investeringen på 4,5 miljarder i Trollhättefabriken betyder för jobben betraktar han som oklart.
- Det här är en modern fabrik. Saab görs lämpligast här, säger Lars R Johansson.
Farhågor finns för att GM lägger tillverkningen av kommande modeller i USA.
Sifs chefsekonom Nils-Åke Carlsson menar att volymen är avgörande för Saabs framtid.
- GM:s inriktning är att få större volymer, det betyder närmare 250 000 bilar per år, säger Nils-Åke Carlsson.
Saabledningen undersöker också om det går att använda en gemensam GM-plattform för nya modeller. Men det behöver inte hota de svenska jobben.
- Svenska ingenjörsteam är billiga. Det borde tillföra jobb, säger Nils-Åke Carlsson som anser att Saab ändå gynnats av utländskt ägande.
- Det utländska ägandet har tillfört branschkunskap. Om inte GM kommit hade Saab antagligen inte funnits kvar i Trollhättan.
Inom Volvo hotar tillverkningen försvinna till Wales och Tyskland där facken slutit avtal som garanterar sysselsättningen i fem till åtta år. Vetskapen om avtalen påverkar även facket på Saab.
- Det är inget påtagligt hot, men det kan påverka var produktionen läggs, säger Lars R Johansson.
Även Volvo personvagnar med 20 000 anställda i Sverige reducerar personalstyrkan. Innan semestern ska antalet tjänstemannajobb minskas med 1 000 av 7 000. Samtidigt görs nyanställningar i produktionen.
Volvo Lastvagnar med knappt 5 500 anställda i Sverige nyanställer 140 personer i Umeå. På Scania med drygt 10 000 anställda i Sverige betraktas läget som stabilt.
CHRISTINA SWAHN