Andra strandningen inom Volvo
14 augusti blir det ytterligare en central löneförhandling inom Volvo. Den här gången gäller det 600 SIF-medlemmar vid entreprenadmaskinföretaget VCE i Eskilstuna, där de lokala förhandlingarna bröt samman före semestern.
Uppgifter i lokalpressen om att tjänstemännen vid de åtta bolagen i Volvo Construction Equipment inte ens erbjudits verkstadsavtalets pott på 2,1 procent dementeras av SIF-klubbens ordförande Stig Ståhlberg.
Det är fel. Vi har fått nästan exakt samma bud som kollegerna på Volvo i Göteborg. Det är 0,5 procent utöver de 2,1. Men till oss har inget sagts om att bara tio procent av tjänstemännen skulle få mer än det generella påslaget, 275 kronor.
Stig Ståhlberg och medlemmarna i Eskilstuna vill dock ha ut mer än en halv procent i löneöversynen. De anser att deras löner släpat efter samtidigt som VCE (med undantag för anläggningen i Eslöv) visar bättre resultat än Volvo i övrigt.
Klubben har krävt över 5 procent totalt och stöder sig på tidigare uttalanden om att samhällsekonomin klarar åtminstone 3,5 procents lönelyft. Ståhlberg är irriterad över att Volvo tycks ha gått ut med centrala direktiv, vilket försvårar de lokala förhandlingarna.
SIF-klubben på Lastvagnar i Göteborg med 3 300 medlemmar strandade lokalt redan i april. Den centrala förhandlingen gav ingen utdelning. Därför förvånar det Reid Hallberg, klubbordförande på Lastvagnar och ordförande i koncern-SIF på Volvo, att VCE-klubben kör ytterligare en central runda.
Vi hade inget val. Det är den enda markering vi kan göra under fredsplikt, förutom att vara restriktiva med övertidsdispenser. Ingen kan tvinga mig att skriva under såna, kommenterar Stig Ståhlberg.
Tror du själv att ni kommer längre med förbundets hjälp?
Det får vi se. Annars får företaget ensidigt lägga ut lönerna. Vi tänker inte göra som sifarna (2 400) på Volvo Personvagnar, säga ja till ett bud som bara ger tio procent av medlemmarna mer än det generella.
Sen har vi andra bitar i Eskilstuna. Som en del i Volvoanpassningen av anställningsvillkoren vill arbetsgivaren ändra tjänstebils- och traktamentsreglerna. Man vill försämra våra traktamenten som är bättre än i övriga koncernen, säger Ståhlberg.
Arbetstidsförkortningen har tills vidare lyfts ut ur förhandlingarna på VCE. Parterna var först överens om en förkortning, men SIF-klubben ville inte acceptera företagets krav på produktionsanpassad arbetstid. Det troliga är nu att det inte blir någon förkortning med 15 minuter i år utan att alla i stället får 0,6 procent mer i lön.
BJÖRN ÖIJER © SIF-tidningen 1998