Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

ANALYS: Ska alliansen privatisera a-kassan?

<br />
Publicerad
När jag intervjuade arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin för ett par veckor sedan frågade jag honom om han höll på att privatisera a-kassorna. När den kraftiga höjningen av avgiften är genomförd nästa år kommer löntagarna att betala hälften av vad arbetslöshetsförsäkringen kostar. Det var bakgrunden till min fråga.
Ministern förklarade att han hade andra siffror. Nästa år betalar staten fortfarande 65 procent av kostnaderna, hävdade han bestämt. Efter intervjun bad Littorin om hjälp från sin statssekreterare, som slog i budgeten och ringde samtal. Sedan förklarade hon för mig att jag tänkte fel, eftersom staten även har andra utgifter för arbetslösa.
Tillbaka på redaktionen kontaktade jag a-kassornas samorganisation (SO), som hjälpte mig att granska regeringens förslag. Jo, mitt resonemang håller nog.
Nästa år kostar a-kassorna knappt 28 miljarder kronor. Medlemmarna betalar en avgift som består av två delar, dels kostnaden för hela administrationen av a-kassorna, dels finansieringsavgifter. Efter höjningen slutar notan för medlemmarna på 14 miljarder kronor. Det är hälften av vad försäkringen kostar.
Frågan är om den borgerliga alliansen i själva verket håller på att privatisera a-kassorna, trots att arbetsmarknadsministern förnekar det?
Ett tecken är att jobbavdraget, skattesänkningen på uppemot en tusenlapp för den genomsnittlige löntagaren, kan ses som en skatteväxling mot kraftigt höjd avgift till a-kassan. Från årsskiftet ska HTF:arna betala mellan 360 och 380 kronor i månaden för sin arbetslöshetsförsäkring (exakt avgift vet vi först i december när riksdagsbeslutet finns).
Om regeringen i ett senare skede även låter löntagarna betala den andra hälften av a-kassan skulle HTF:arnas månadsavgift bli någonting mellan 600 och 650 kronor i månaden.
Även denna höjning ryms inom den skattelättnad som genomförs från årsskiftet. Dessutom har alliansen lovat att senare under mandatperioden öka jobbavdraget ytterligare, vilket underlättar argumentationen om att regeringen vill att medlemmarna ska betala hela kostnaden via avgiften.
Tekniken att byta höjda avgifter mot skattelättnader är inte ny, utan har tidigare använts inom staten. I pensionsreformen på 1990-talet växlades höjda pensionsavgifter mot sänkt skatt.
Regeringens argument, att öka de försäkringsmässiga inslagen i arbetslöshetsförsäkringen, kan också tyda på att det slutliga målet är en privatisering av a-kassorna. Argumentet är att avgiften ska vara en premie och premiens storlek ska spegla risken för arbetslöshet.
I den nuvarande lösningen har regeringen tvingats att begränsa höjningen till 300 kronor, men dess mål är att arbetslösheten ska speglas mycket tydligare i premiens storlek.
Ur regeringens perspektiv är det en fördel om arbetsmarknadens aktörer tvingas ha med dessa kostnader i bakhuvudet varje gång de förhandlar. Parterna ska i högre grad bära kostnaderna för arbetslösheten, säger regeringen.
En privatisering skulle också underlätta för regeringen att hålla statens budget i balans. Om den tunga kostnaden för ersättning till de arbetslösa lyfts ur budgeten leder det till att variationer i arbetslösheten inte påverkar budgeten särskilt mycket. Regeringens uppgift och statens kostnader begränsas då till att sätta in åtgärder under lågkonjunkturer, så som plusjobb, aktivitetsgarantier och nystartsjobb.
Regeringen har också föreslagit att medlemskap a-kassa ska bli obligatorisk. Genom åtgärden får staten en garanti för att ersättningen till arbetslösa inte blir en tung utgift i budgeten, utan bekostas av löntagarna själva via avgiften till a-kassan. Även detta kan alltså vara ett led i en privatisering.
Men det finns också argument för att en privatisering av a-kassan trots allt inte är regeringens enda mål. Ett är att den behöver 10 miljarder för att finansiera jobbavdraget. Kraftigt höjd avgift till a-kassan ger dessa pengar. Så krasst kan till exempel motivet för reformen också vara.


Carl von Schéele,chefredaktör


Har du synpunkter på analysen? Melja mig, cvs@htf.se

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.