700 tjänstemannajobb hotas
vid Volvo PV i Sverige
700 tjänstemän vid Volvo Personvagnar i Sverige ska bort. Det är oklart hur många som kommer att sägas upp. Inga varsel är lagda, men nerdragningen ska vara genomförd i juni.
Planerna bekräftas av Volvo PV:s presschef Ingmar Hesslefors.
- Ja, det handlar om den storleksordningen, en av sju tjänstemän, även i Sverige.
I dag på morgonen spreds uppgifter i media om att Volvo PV vill göra sig av med 1 000 av sina 7 000 tjänstemän i världen. Det motsvarar 14 procent av tjänstemännen, vilket är den chocksiffra som Dagens Industri presenterade i förra veckan och som Volvos koncernledning då inte ville kännas vid.
Räknat på antalet tjänstemän vid Personvagnars enheter i Sverige - drygt 5 000 - är det nu omkring 700 som riskerar sina jobb. Inga siffror finns ännu från Volvos övriga affärsområden.
- Konsten är att parera försämringar i det ekonomiska världsläget i förväg. Det är bättre att ha ett hanterbart kostnadsläge och sen eventuellt kunna gasa. Vi höjer beredskapen i tid för att inte behöva panikbromsa, säger Ingmar Hesslefors.
Under konjunktursvackan i början av 90-talet varslade Volvo PV i Göteborg 380 tjänstemän om uppsägning. Bara drygt 100 verkställdes. När orderböckerna började fyllas igen plockade företaget in konstruktörer på konsultbasis. För dyra pengar.
- Konsten är att hitta rätt baskompetens och sen köpa på sig volymer eller specialistkompetens. Det är en ständig anpassning, säger Hesslefors.
Många konsulter
Förutom 1 000 anställda planerar företaget göra sig kvitt 250 konsulter. Även här torde merparten gälla i Sverige. Volvo PV i Göteborg anlitar mellan 700 och 1 000 konsulter. SIF-ordföranden Gert Gunnarsson menar att om 500 konsulter fick sina kontrakt uppsagda skulle inga tjänstemän behöva sägas upp.
- Vi har tidigare varit överens med företagsledningen om att under hela 1999 minska personalen genom avtalspensioneringar och andra erbjudanden. Nu ska en kraftig nerdragning ske redan till juni. Allt går naturligtvis. Företaget kan slänga ut alla, men vad blir konsekvenserna? frågar sig Gert Gunnarsson.
- Vi befinner oss i en absurd situation där stora företag säger upp anställda för att höja aktiekursen. Det känns förnedrande. Volvochefen Leif Johansson är pressad att visa dådkraft. Men det är verksamheten och inte aktieägarna som borde styra.
SIF-klubben ska nu begära att Personalforum, en partssammansatt grupp för strukturförändringar och kompetensfrågor, kallas samman.
- Vi måste få en ordentlig presentation av vilka områden inom Personvagnar som berörs, säger Gert Gunnarsson.
BJÖRN ÖIJER © SIF-tidningen 1998