- I informationen som gick ut i går nämns vissa delar som kommer att beröras, och det är såna som inte omfattar Sverige. Men man vet aldrig, säger Stefan Åberg, Sifklubbsordförande på Gevalia.
Enligt Åberg handlar åtgärderna både om att visa marknaden handlingskraft samt att möta konkurrensen från lågpriskedjorna.
- Många föredrar kvalitet trots att det kostar mer. Men i och med att lågprishandeln fått fotfäste och expanderar i Sverige, till exempel Lidl, måste vi effektivisera. Det finns redan sjösatta besparingsprogram. Det är inget dramatiskt, men vi ser över produktionen.
Än så länge har de anställda inte fått någon information om hur neddragningarna kommer att slå.
- Hur pass mycket allvar som ligger bakom är svårt att säga. Jag har svårt att tro att det blir några drastiska förändringar. Kraft har 15 kaffefabriker i Europa, vi är en av tre fyra nyckelfabriker. Min bedömning är att ganska många står i tur före oss, säger Stefan Åberg.
LINDA SVENSSON