Det är framförallt två saker som är allvarliga. 110 miljoner barn under tolv år arbetar heltid och 170 miljoner barn har de värsta formerna av arbeten, det vill säga riskfyllda arbeten som äventyrar både den mentala och fysiska hälsan.
Geir Myrstad påpekar att frågan om barnarbete är komplex. Det går inte enbart att peka på fattigdomen för att komma åt problemet, anser han.
- Vi frågade barn i Nepal som arbetade om orsakerna. Vi hade väntat sig att de skulle säga att det var för att de var fattiga. Men det visade sig att 70 procent av dem hade gått i skolan. Först sa de visserligen att de inte hade råd att gå kvar i skolan, men sedan kom det fram att de inte kände sig välkomna.
- De är inte fattiga bara på pengar, utan på allt. Det är en social exkludering, speciellt i utbildningssystemet.
Thomas Hammarberg, generalsekreterare för Olof Palmes Internationella centrum, håller med om skolans betydelse.
- Den är absolut central. I många länder är också själva kvaliteten på undervisningen för dålig. Skolorna är inte barnvänliga. Barnens slutsats är att det inte är värt att gå till skolan. Det är på sätt och vis ett rationellt beslut om man utsätts för våld, hunsas och diskrimineras, ibland också av lärarna, och inte lär sig någonting.
NIKLAS HALLSTEDT