Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Volvofack kan kräva jobbgaranti

Sedan det uppdagats att de Fordanställda i Tyskland har en mångårig jobbgaranti är facken vid Volvo PV i Skövde beredda på att kräva samma anställningsvillkor.
Publicerad
- Jag och mina kollegor i CF och Metall är oroliga för konsekvenserna av de ojämlika anställningsförhållandena som råder mellan oss och tyskarna. Om Fordkoncernen fortsätter att göra storförluster och måste dra ner på motortillverkningen så kan man lätt lista ut vilket land som drabbas. Det lär ju inte bli Tyskland där man ändå måste betala de anställdas löner i många år framöver, säger Thomas Ivonen, sifklubbens ordförande på Volvo PV i Skövde.
Enligt uppgift har det tyska Metall-facket, som även omfattar tjänstemän, lyckats få Ford att skriva på ett trygghetsavtal som innebär att alla Fordanställda i Tyskland är garanterade jobben fram till 2015.
De fackliga representanterna på Volvo PV är egentligen emot den här sortens avtal då de anser att det hämmar kreativiteten på företaget. Men i ljuset av Fordkoncernens miljardförluster och de tiotusentals uppsägningarna i USA har man ändå diskuterat möjligheten.
- I nuläget har jag och mina kollegor beslutat att avvakta. Men vi följer noga utvecklingen och om Fords problem får konsekvenser i Europa är vi beredda att slå till snabbt med krav på jobbgarantier, säger Thomas Ivonen.
Är det inte oklokt att vänta ?
- Visst kan vi få ett sämre förhandlingsläge om Fordledningen redan beslutat om nedläggningar i Europa. Men nu har vi ju kommit överens om att vänta med att ställa krav. Och vi är ändå rätt övertygade om att Fordledningen vet det är svårt att flytta vår verksamhet någon annanstans. Vår mentalitet går inte att exportera, säger Thomas Ivonen bestämt.


ANITA TÄPP








Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.