Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Telia vill försämra anställningsskyddet

Telia Sonera och fackklubbarna har ett omställningsavtal som bland annat ger rätt till stöd och hjälp under sex månader före en uppsägning för att hitta nytt jobb. Det avtalet vill nu arbetsgivaren försämra.
Publicerad
- Vi har sagt att det inte är förhandlingsbart. Det är hårda tongångar här nu med den nya ledningen, säger Sifklubbens ordförande Berith Westman.
Telia vill bland annat att de sex månaderna av omställningsstöd ska ges efter en uppsägning, i stället för innan uppsägningen verkställs.
- De anger att det är krångligt och svårhanterligt. Men då förlorar man möjligheten att hitta tjänster internt. Det finns också psykologi i det här. Det känns bättre att få hjälpen före uppsägningen, säger Berith Westman.
Dessutom vill arbetsgivaren genom avtal tvinga facken att ställa upp på avtalsturlistor.
- Vi har aldrig gått med på några avtalsturlistor. Vi följer las.
Sif är det enda facket som har sagt nej till företagets planer. De övriga facken förhandlar om ändringar i avtalet.
- Det sätter oss i en konstig sits, men vi är de enda som vågar sätta ned foten. Det finns bara ett stort och starkt fack i Telia, och det är Sif-Tele. Vi har inte behov av att bli älskade som personer, vi jobbar för våra medlemmar, och det tycker inte ledningen är så trevligt, säger Berith Westman.
Samtidigt spekuleras nu i vem som ska efterträda Tapio Hintikka som styrelseordförande.
Enligt Berith Westman var det Hintikkas sätt att leda styrelsen som är orsaken till avgången.
- Han är en person som inte är lyhörd. Han kör efter eget huvud och tillåter ingen annan uppfattning.
Hintikka är ett aktat namn i finskt näringsliv, med ledande positioner i bland annat Nokia och Hackman bakom sig, och de svenska reaktionerna på hans ledarskap har mottagits blandat i Finland.
- Jag verkar för att den nya ordföranden ska arbeta för Telia Soneras och de anställdas bästa, säger Berith Westman.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.