Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Tänk på detta - när du säger upp dig själv

Urtrött på ditt kneg? Det finns många fallgropar i samband med uppsägningar. Ta ett djupt andetag och läs Kollegas guide först.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Hur trött på jobbet du än är kan det vara bra att behålla lugnet och tänka igenom beslutet innan du säger upp dig. Colourbox
  • En uppsägning bör vara skriftlig, ange också tydligt vilken dag uppsägningen sker. Även en muntlig uppsägning gäller men det kan leda till oklarheter och i efterhand kan det bli svårt att bevisa vad som sagts.
     
  •  Överlämna helst uppsägningen personligen till din chef så att du vet att meddelandet tagits emot. Att skicka uppsägningen med post eller e-post är på egen risk. Uppsägningen räknas inte från den dag du skickade meddelandet utan räknas från den dag arbetsgivaren faktiskt fick informationen. Det kan vara lämpligt att arbetsgivaren skriftligen bekräftar att du har sagt upp dig och vilken din sista anställningsdag är.
     
  • Innan du säger upp dig bör du kolla hur lång uppsägningstid du har. Om din arbetsgivare inte har kollektivavtal gäller lagen om anställningsskydd. Enligt las har du en månads uppsägningstid - såvida inte du och din arbetsgivare har kommit överens om något annat. Då ska det stå i ditt anställningsavtal.
     
  • Om arbetsplatsen har ett kollektivavtal gäller vad som står där, det vill säga om ni inte har kommit överrens om något annat. Kontrollera alltid uppsägningstiden i kollektivavtalet innan du säger upp dig själv, den kan vara längre än vad du trott.
     
  • Vid tidsbegränsade anställningar är utgångspunkten att de inte är uppsägningsbara. Såvida inte du och din arbetsgivare kommit överens om något annat i ditt anställningsavtal gäller detta.
     
  • Tänk på att du måste sköta dina arbetsuppgifter som vanligt under din uppsägningstid. Huvudregeln är att du har samma lön och arbetsförmåner som före uppsägningen.
     
  • Det är inte ovanligt att anställda säger upp sig i affekt. Det går att ta tillbaka en muntlig uppsägning, förutsatt att det går att visa att arbetsgivaren förstått att det inte var allvarligt menat. Men då gäller det att man hör av sig omgående och säger att man ångrar sig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.