Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Strid om medbestämmande på Fortum

Fortum motarbetar de anställdas inflytande. Det anser facken som sagt upp samarbetsavtalet.
Publicerad
- Indirekt försöker arbetsgivaren styra det fackliga arbetet och hindra oss. Jag har känslan av att föreningsrätten kränks, säger Leif Wiklund ordförande för Sifklubben vid Fortum i Stockholm.
Striden gäller det koncernfackliga arbetet. Facken kräver att en person per förbund ska ha rätt att ägna sig åt det koncernfackliga på heltid och kunna resa mellan bolagen.
- Företaget vill bara låta oss jobba fackligt på respektive bolag, säger Leif Wiklund.
Fortums tolkning av begreppen förtroendemannatid och kontaktarbete i det centrala utvecklingsavtalet är orimlig hävdar Sif tillsammans med Civilingenjörsförbundet, Seko och Ledarna. Därför har facken nu sagt upp det lokala samarbetsavtalet.
- Det är olyckligt. Det var inte företagets strävan att det skulle gå så, säger Lars-Göran Edberger, personalchef på Fortum.
Situationen som uppstått är enligt honom en följd av den omorganisation som skett då beslutsfattandet delegerats.
- Vår avsikt är inte att minska medbestämmandet eller antalet förtroendemän, men arbetet ska ske i bolagen där besluten fattas och de berörda finns, säger Edberger.
Med att säga upp samarbetsavtalet vill facken bjuda företaget motstånd.
- Det ger en massa bök för arbetsgivaren som nu måste gå på mbls bokstav, vilket krånglar till det eftersom det blir fler förhandlingar med fler personer, säger Leif Wiklund som menar att medlemmarna nu drabbas av minskat inflytande.
Att Fortum betecknas som en pannordisk koncern med huvudkontor i Finland har försvårat fackens arbete.
- Vi har ett problem i att svensk arbetsrätt sträcker sig till svenska företag, koncernledningen finns i Finland, säger Sifs ombudsman Jan Jangsäter.
I ett direktiv har de svenska facken tillsammans med de norska och finska krävt ett etikavtal med Fortum, ett samverkansavtal i Sverige och ett etiskt avtal för verksamheten i Tallin. Det senare har gett resultat.
Av Fortums cirka 14 000 anställda finns 4 000 i Sverige varav många kommer från Birka Energi som köpts upp av koncernen.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.