Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Stor oenighet om konkurrensklausuler

Avtal som hindrar anställda att ta jobb hos konkurrenter blir allt vanligare på den svenska arbetsmarknaden. Facken menar att avtalen är onödiga och ibland innebär yrkesförbud, men någon ny lagstiftning är ändå inte aktuell.
Publicerad
- Det är svårt att tänka sig att det går att reglera avtalens skälighet i lag, det blir alltför svårt att bygga upp klara kriterier, sa professor Niklas Bruun när Arbetslivsinstitutet ordnade en hearing om de så kallade konkurrensklausulerna.
På regeringens uppdrag leder Niklas Bruun en översyn av arbetsrätten, där frågan om konkurrensklausulerna ingår som en del. Medverkade på hearingen gjorde inbjudna från fack och arbetsgivare.
Att konkurrensklausuler blivit vanligare de senaste åren är i stort sett det enda som de är överens om.
Eva-Helena Kling, Sifs chefsjurist, vill helst se att klausulerna försvinner helt och hållet.
- Min uppfattning är att de inte behövs. Sif anser att man ska binda människor med morötter, inte med bojor. Konkurrensklausuler hindrar folk att röra sig i arbetslivet och är tillväxthämmande.
Hon får mothugg av Lars Gellner från Svenskt Näringsliv.
- Användandet av konkurrensklausuler tenderar att öka. Det ser jag som ett tecken på att behovet av dem är stort.
Sveriges Verkstadsindustrier chefsjurist Anders Weihe menar att det enda problemet med klausulerna är att överenskommelsen de bygger på är för snäv och alltför inriktad på tillverkningsindustri. I dag behövs klausulerna för nya områden, inte minst i kunskapsföretagen.
Även på LO-sidan har klausulerna börjat bli vanligare, berättar Mattias Petersson på Grafiska fackförbundet.
- Framför allt är det på de nya IT-företagen, där har de blivit mer regel än undantag. Det förekommer rena yrkesförbud där den anställde förbinder sig att inte ta jobb i samma bransch inom sex månader efter anställningens upphörande. I ett fall var det en medlem som inte fick a-kassa. A-kassan menade att han inte stod till arbetsmarknadens förfogande eftersom han inte kunde ta jobb i sin bransch.
I slutet av oktober ska Arbetslivsinstitutets översyn vara färdig.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.