Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Småföretagare ovilliga att rehabilitera sjuka

Småföretagarna tillhör vinnarna i den nya sjukförsäkringen. Trots det tänker många av dem göra sig av med anställda som är sjukskrivna, visar en undersökning från Företagarna.<br />
Publicerad
Det nya systemet, som infördes vid årsskiftet, innebär att arbetsgivarna ska betala 15 procent av kostnaden för sina sjukskrivna efter de två första veckorna. I gengäld har de sociala avgifterna sänkts. Eftersom småföretagen har lägre sjukfrånvaro än genomsnittet innebär det sannolikt att de små arbetsgivarna har tjänat på reformen. Dessutom finns det ett skydd inbyggt i systemet. Understiger den extra avgiften 12 000 kronor per år behöver man inte betala. Ingen behöver heller betala mer än 4 procent av den totala lönekostnaden.
Ändå är de små arbetsgivarnas organisation Företagarna helt igenom negativa till reformen.
- Vi tycker att den bör skrotas. Varje företag som ingår i gruppen kan drabbas. Även om en och annan kommer att tjäna några kronor får de ändå leva med riskerna i systemet. Dessutom är det inget som hindrar att regeringen skruvar upp de sociala avgifterna igen när man behöver pengar till statskassan, det känns inte som någon kassaskåpssäker kompensation, säger Företagarnas chefsjurist Jens Karlsson, enligt vilken medlemsföretagens misstro mot reformen är "kompakt"
- När jag är ute på medlemsmöten får jag försöka nyansera det hela och berätta att det ändå finns plustecken.
När Företagarna frågade medlemsföretagen hur de ska handskas med det nya systemet visade det sig att 31 procent kommer att stå för kostnaden, medan 51 procent kommer att försöka undvika att betala. För dem finns tre olika alternativ: de låter den sjukskrivne komma tillbaka på hel- eller deltid (23 procent), den sjukskrivne får rehabilitering (8 procent) eller sluta (21 procent). Resultatet tolkar Företagarna som att systemet fungerar som ett sätt att tvinga bort långtidssjukskrivna från arbetsmarknaden, och inte leder till rehabilitering.
Om det fungerade bättre i det tidigare systemet säger undersökningen inget om.
- Svårigheterna var stora där också. Det man kan säga är att reformen inte satt fart på rehabiliteringsarbetet ännu, säger Jens Karlsson.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.