Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sju av tio tycker facket ska kräva kollektivavtal

Medan en knapp majoritet anser det var fel att kräva kollektivavtal vid salladsbaren i Göteborg tycker de flesta att facket ska göra det i andra situationer, visar en TEMO-undersökning.<br />
Publicerad
Drygt 1000 svenskar är tillfrågade i undersökningen som gjordes i förra veckan, på uppdrag av Hotell och Restaurangfacket.
41 procent anser att facket gjorde rätt då man krävde kollektivavtal vid den tidigare blockerade salladsbaren Wild´n Fresh, medan 46 procent anser att det var fel.
Men generellt står fler bakom fackets rätt att kräva kollektivavtal.
53 procent anser det är rätt att göra det på småföretag, med upp till tio anställda, 70 procent där anställda saknar garanti för löne- och anställningsvillkor.
Nästan åtta av tio, eller 77 procent, tycker att facket ska ha rätt att kräva kollektivavtal på företag där personalen har sämre löner och villkor än vad kollektivavtalet anger som minimum.
Om en arbetsgivare efter flera månaders försök till övertalning från fackets sida ändå vägrar teckna kollektivavtal anser 40 procent att den bästa åtgärden är att exempelvis dela ut flygblad, informera om varför det är viktigt med kollektivavtal och uppmana folk att i stället välja ställen där man har avtal med garanti för löner och villkor för personalen.
32 procent tycker att man ska sätta press på arbetsgivaren på annat sätt, medan 15 procent inte anser att facket ska agera alls utan låta arbetsgivaren själv sätta de löner man vill.

ANITA TÄPP



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.