Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifklubben bryter samarbetet med Telias ledning

Brist på respekt och nonchalans mot det samverkansavtal man haft i åtta år har fått Sifklubben på Telia Sonera att tappa förtroendet för ledningen. <br />
Publicerad
- Vi har en ledning som inte respekterar facket, säger Berith Westman, Sifklubbens ordförande.
Telia Sonera har blivit ett tyst företag, enligt Westman. Det avtal som klubbar och ledning träffade och som har fungerat väl i åtta år har nu sagts upp av Sif.
- Vi har ett samverkansavtal i dag som inte ens kommer i närheten av mbl.
Problemen började för cirka ett år sedan, när Marie Ehrling tillträdde som ny vd i Sverige. I efterdyningarna av samgåendet med Sonera och de rationaliseringar som följde upplevde Sifklubben att de inte fick vara med på idéstadiet. Det samarbete som man är van vid reducerades till rena informationsträffar. Kontorslandskap infördes trots kraftiga protester, man anlitar konsulter. Droppen kom när en chef rekryterades externt trots att samtliga fackliga organisationer var överens om att det fanns kompetens inom företaget.
- Vi har haft en knölig uppsägningssituation där ledningen ensam ville välja ut vilka som var övertaliga. Vi kunde inte skriva under en avtalsturlista under de omständigheterna. Vi följde las till punkt och pricka. Att ta in någon extern i en sån situation är utmanande, säger Berith Westman.
Telia har haft ett omställningsprogram för dem som riskerar att förlora sina jobb. Utbildning, kompetensanalyser, intern rekrytering till nya tjänster och hjälp att söka nya jobb har ingått.
Nu väntar en ny omgång med övertalighet. Hur många är ännu oklart. Sifklubben har inte kallats till förhandlingar angående nytt omställningsavtal.
- De sitter rent provokativt och diskuterar med de andra organisationerna. Det är ett tufft läge, men vi strider för något viktigt. Anställningstryggheten är något av det viktigaste vi har, säger Berith Westman.
Målet för Sifklubben är att få ett omställningsavtal där man löser övertaligheten utan uppsägningar och där facket har inflytande i hela processen.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.