Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifklubb sågar regeringsförslag

Migrationsminister Tobias Billström har meddelat att regeringen nästa år kommer att införa ett jobbsökarvisum för arbetskraft utanför EU. Samtidigt vill han att fackets inflytande över vilka som ska beviljas arbetstillstånd försvinner, något som kritiseras av bland andra Marina Åman, Sifklubbsordförande på IBM.
Publicerad
Det var i lördags som Billström i en intervju för Ekot sade att regeringen vill göra det lättare för utländsk arbetskraft att söka jobb på plats i Sverige. Vilka som ska få stanna längre än tre månader ska arbetsgivaren och Ams råda över. Fackets rätt att yttra sig försvinner. Beskedet mötte genast mothugg från LO:s Wanja Lundby-Wedin, som anser att människor riskerar att bli utnyttjade.
På IBM, där man sedan länge hyr in indiska IT-tekniker, är klubbordförande Marina Åman kritisk.
- Ska man hitta något positivt är det att Billström säger att kollektivavtalen ska gälla fullt ut. Det är ju precis det vi vill. Man ska tävla om jobben på lika villkor. Men jag tycker att han överdriver vårt inflytande.
Marina Åman anser att det faktum att facket i dag får yttra sig i ärenden som rör vilka som ska beviljas arbetstillstånd inte borde anses besvärligt. Dessutom menar hon att det är de lokala fackklubbarna som ser till att kollektivavtalen efterlevs.
- Det är ett märkligt resonemang han för. Jag vet inte hur det är i andra förbund, men för Sifs del är vi väldigt liberala. När vi säger nej handlar det om att villkoren är för dåliga.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.