Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif underkänner medarbetaravtal

Hydro Polymers i Stenungsund är ett av en handfull företag som har medarbetaravtal. Men nu sätter Sif centralt stopp för en fortsättning, om inte vissa förändringar görs.<br />
Publicerad
Medarbetaravtalet infördes på prov hösten 2001. Gränserna mellan arbetare och tjänstemän suddades ut. Alla har samma lönesättningsprinciper och arbetstidsavtal. Samtliga klubbar och företagsledningen är nöjda med avtalet. Men för att permanenta det måste de uppfylla vissa krav från förbundet centralt.
- Det saknas en av de principiellt viktigaste aspekterna, nämligen att väsentliga förändringar i Sifs kommande centrala avtal ska implementeras i det lokala avtalet. Man kan inte frikoppla medarbetaravtalet helt från avtalsrörelsen. Då förlorar våra centrala avtal betydelse, säger Sifs förhandlingschef Lars-Bonny Ramstedt.
Sifs klubbordförande på Hydro Polymers, Lena Karlsson, kan förstå oron.
- Samtidigt kan jag tycka att det är mitt uppdrag att se till att mina medlemmar inte har det sämre än någon annan. Det är lika viktigt för oss att det finns ett centralt avtal i botten. Men vi vill ha ett avtal som riktar sig till anställda på Hydro Polymers.
Medarbetaravtalet kom till på företagets initiativ för att ha en flexibilitet i organisationen och överenskommelser anpassade för den egna verksamheten.
Enligt Lena Karlsson är många anställda irriterade på Sif centralt.
- Flera säger att de kommer att gå ur Sif om det inte blir något medarbetaravtal. Jag personligen kommer att ha svårt att hitta kraft och motivation att fortsätta jobba fackligt. Jag har arbetat med det här avtalet i sex år.
Förutom kravet på att väsentliga förändringar i centrala avtal ska finnas med i det lokala avtalet, kräver Sif att utlöpningen av medarbetaravtalet ska infalla samtidigt med de centrala avtalen och att avtalet, och förändringar i det, godkänns av de centrala parterna. Det har Hydro Polymers gått med på.
Lars-Bonny Ramstedt slipar just nu på en text där även den förstnämnda principen finns med.
- Det något förhöjda tonläget är överdrivet anser jag. En arbetsgivare som inte har för avsikt att frikoppla sig från avtalen ställer sig inte negativ till det här. Inom fjorton dagar ska det här vara utklarat.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.