Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif satsar resurser på att upptäcka diskriminering

Sifs juridiska avdelning har fått extra pengar för att upptäcka och driva diskrimineringsärenden.
Publicerad
Företag med max tio anställda har rätt att utan motivering undanta två personer från las (lagen om anställningsskydd) vid uppsägningar. Enligt Sifs chefsjurist Katri Linna har det inneburit att fler kvinnor blivit uppsagda.
- Man använder undantagsregeln för att behålla männen. Företagen ser inte en gravid eller föräldraledig som en fullvärdig anställd.
Sif har avsatt extra resurser för att särskilt driva diskrimineringsärenden. Dessutom ska förbundet bli bättre på att fånga upp och kartlägga dessa frågor.
- Jag har sett flera fall som skulle kunna klassas som diskriminering, men som har behandlats som rena las-ärenden, säger Katri Linna.
Sif har lämnat in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen i ett fall. En kvinna med längst anställningstid i ett litet dataföretag blev uppsagd. Arbetsgivaren behöll tre män som var senare anställda.
- De använder sig av las fel. De har blandat ihop undantaget av två personer med undantag för speciell kompetens, som de hävdar att den tredje mannen har. Dessutom är det brott mot jämställdhetslagen, säger Margareta Holmberg, Sifjurist.
Enligt Katri Linna fanns det en reservation mot undantaget i las från fackföreningshåll. Man befarade att utsatta grupper, bland annat gravida och föräldralediga, skulle drabbas särskilt hårt. Facken har också haft svårigheter att driva ärenden till domstol, eftersom det är svårt att bevisa diskriminering. Men hon vill ändå inte gå så långt som att säga att undantaget borde försvinna.
- Att bara kräva lagändring utan att först pröva lagen är fel. Det är lätt att plocka poäng genom att bara oja sig. Vi har satt igång någonting konkret nu, det här är en fråga som prioriteras i Sif.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.