Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif driver uppsägningar till AD

Sif har beslutat driva uppsägningarna vid IT-konsultföretaget Cap Gemini till prövning i Arbetsdomstolen (AD). Förbundet anser att Cap Gemini brutit mot den arbetsrättsliga lagstiftningen då ett 50-tal anställda övertalats säga upp sig utan att fackliga förhandlingar skett.
Publicerad
Enligt Lagen om anställningsskydd (las) och Medbestämmandelagen (mbl) ska arbetsgivare förhandla med facket då man behöver dra ned på personal. I samband med krisen inom IT-branschen har de fackliga företrädarna ofta upplevt att arbetsgivarna tänjer på regelverket. Ett vanligt exempel är att man kallar in enskilda medlemmar och kommer överens om att de själva ska säga upp sig mot ekonomisk kompensation. Så skedde också på Cap Gemini i våras då man förmådde ett 50-tal anställda att säga upp sig mot att de fick två månadslöner.
- Jag menar att man systematiskt kringgår las i den här branschen. Genom att förmå anställda säga upp sig agerar man på ett vis som inte finns reglerat i lagen, säger förhandlare Hanna Brandt Gonzáles, som är branschansvarig för IT-telecomsektorn på Sifs kansli.
- Istället för att ta ansvar för de anställda då det går dåligt lägger man ansvaret på, och gör det svårt för, individen. Inte minst därför att många inte känner till vilka konsekvenser en egen uppsägning medför, fortsätter hon.
Förutom att få en, enligt vad Sif menar, alltför låg ekonomisk ersättning så mister också den som själv sagt upp sig rätten till återanställning. Individen drabbas också av en 60 dagar lång karenstid innan a-kasseersättningen börjar betalas ut.
Genom att driva uppsägningarna vid Cap Gemini till AD hoppas Sif få en prejudicerande dom som sätter stopp för utvecklingen.
- Avsikten med lagstiftningen är att den ska följas. Om vi inte vinner det här målet i AD anser jag att regering och riksdag bör ifrågasätta hur svensk lagstiftning är utformad, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.