Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sanmina krävs på 50 miljoner för mbl-brott

Facken på Segerström Automotive i Bengtsfors kräver den amerikanska ägaren Sanmina-SCI på ett rekordhögt skadestånd för brott mot medbestämmandelagen, mbl.
Publicerad
Skadeståndskravet framfördes vid en lokal förhandling med arbetsgivaren i måndags. Sedan ledningen ajournerat förhandlingarna återupptogs de i dag, torsdag.
Då Sanminas ledning förnekar att man brutit mot mbl har nu facken, Sif och Metall, beslutat driva saken vidare till central förhandling.
- Det här är en kraftig markering som vi hoppas ska leda till en debatt om hur utländska bolag sköter sig i Sverige. Så att situationen förändras, säger Sifklubbens ordförande Pär Nilsson.
Kravet på skadestånd läggs fram samtidigt som verksamheten avvecklas. Strax före jul kom beskedet om att produktionen läggs ned och flyttas till Eskilstuna vilket innebär att 110 i Bengtsfors förlorar jobbet. I mitten av maj ska lokalerna stå tomma.
Nedläggningsbeskedet kom efter flera års kamp för att behålla jobben, under tiden har relationen mellan facken och arbetsgivarna blivit allt mer infekterad. Sanmina har fått hård kritik för sitt "osvenska" och cyniska sätt att hantera personalen.
För ett par år sedan, vid ett tidigare nedläggningshot, gjorde facken vid Sanminas anläggningar i Motala och Bengtsfors gemensam sak och krävde totalt 70 miljoner kronor för mbl-brott.
Skadeståndsanspråket lades senare ned, för Bengtsfors del sedan arbetsgivaren lovat sälja verksamheten i stället för att lägga ned den. Ett löfte som inte hölls.
Att man nu stämmer Sanmina för mbl-brott är "ett ihopsamlande av hela processen" enligt Pär Nilsson. De brott som klubbarna anser att ledningen gjort sig skyldig till är bland annat att man inte förhandlade innan man avbröt den utlovade försäljningen, att man började montera ned verkstaden och flytta delar utan att ha förhandlat om det och VD:ns egenmäktiga agerande att utifrån ett styrelsebeslut undersöka möjligheterna för nedläggning.
Sedan beskedet om nedläggningen kom sjönk de anställdas motivation så avsevärt att Sanmina erbjöd dem 40 000 var för att produktionen inte skulle avstanna.
- Den bonusen får vi inte förrän vi slutat eftersom vi måste rätta oss efter amerikanska regler. Det borde vi också få göra när det gäller skadeståndsstorleken. Det är det enda språk de begriper, säger Pär Nilsson.
Det tidigare högsta skadstånd som AD utdömt för mbl-brott är 900 000 kronor.
Sifs regionchef Thomas Hagman säger i en kommentar:
- I Sverige har vi en lagstiftning som innebär att anställda har starkt inflytande i företagen och det brukar vara viktigt att ta tillvara medarbetarnas åsikter. I det här fallet har man velat att de anställda ska tiga och hålla käften och göra det de beordrats till.
- Företaget har flagrant brutit mot alla intentioner med mbl och det är viktigt att driva den här frågan, för att signalera att man inte får göra hur som helst. Det måste kosta att agera så här.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.