Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Regeringens satsningar ska göra Trollhättan mer attraktivt

Tidigareläggning av infrastrukturprojekt och nya friska pengar till FoU och utbildning ska göra Trollhättan till det naturliga valet av produktionsort för GM:s tillverkning av mellanklassbilar i Europa. Det hoppas regeringen och samarbetspartierna.<br />
Publicerad
Redan vid årsskiftet inleds bygget av motorväg mellan Uddevalla och Trollhättan. 2006 ska riksväg 45, mellan Trollhättan och Göteborg, bli fyrfilig. Järnvägen till Göteborg blir dubbelspårig.
Infrastrukturåtgärderna kommer att gå på runt tio miljarder kronor, två miljarder mer än vad som tidigare aviserats, pengar som tas från andra planerade projekt. Samtliga övriga planerade tågprojekt skjuts fram i tiden. Vissa vägprojekt hamnar utanför budgetperioden.
Nästan 640 miljoner satsar regeringen på forskning och utveckling inom fordonsindustrin. Näringslivet, däribland Volvo, bidrar med lika mycket. Bland annat ska man forska om hur man kan få effektivare produktion och hur Sverige ska bli ledande inom fordonstelematik, det vill säga IT.
Dessutom ska Ams förbereda arbetsmarknadsutbildningar.
- Om GM bestämmer sig för att utöka rejält i Trollhättan kommer man att behöva nyanställa. Mellan 2007 och 2011 kommer Saab i så fall att behöva 1 800, och underleverantörer 500 personer, säger näringsminister Thomas Östros.
Satsningarna är inte, betonar Östros, statligt företagsstöd, något som inte är tillåtet inom EU.
- Vi varken vill eller har möjlighet att subventionera ett företag. Det är alldeles uteslutet.
I går lämnade Saab och Opel i Rüsselsheim in sina offerter till GM. För Saabs del handlar det till stor del om flexibilitet. Facken har gått med på en rad förändringar, bland annat treskift, större möjlighet att korttidsanställa och yrkesmässig flexibilitet, det vill säga att tjänstemän tillfälligt kan tvingas ta jobb i produktionen och metallarna kan tvingas ta tjänstemannajobb. Dessutom planeras tuffare villkor för övertid och obetalda pauser.
- För att neka övertid ska man ha godtagbar orsak, så står det i kollektivavtalet redan i dag, säger Anette Hellgren, Sifklubbens vice ordförande.
Första kvartalet nästa år har GM utlovat besked om vilken fabrik som i framtiden ska få tillverka mellanklassbilarna.
- Jag tror det blir jättebra. GM säger att fabriken som får tillverkningen ska vara i världsklass och det har vi visat med offerten tycker jag. Jag tror att vi är det starkare kortet, säger Anette Hellgren.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.