Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Protester mot att fackfolk sparkas på WM-data

WM-data drar ned genom att peka ut personal man vill bli av med, bland dem sju fackligt förtroendevalda. Ett angrepp på den fackliga verksamheten, anser koncernklubbarna.<br />
Publicerad
300 tjänster ska bort på WM-data. Men företaget kringgår lagen om anställningsskydd och följer inte regeln om sist in-först ut. I stället går man ut med riktade erbjudanden och gör upp med anställda som man vill ska sluta.
- Vi tycker att det här är otillbörligt. På det här viset sänker man människor. Vem vill vara kvar när man vet att arbetsgivaren vill göra sig av med en? Visst kan arbetsgivare gå ut med erbjudanden, men då ska de vara generella, säger Bo Hallberg, ombudsman på Sif.
I ett gemensamt uttalande protesterar koncernklubbarna på WM-data mot arbetsgivarens agerande och hävdar att de sju förtroendevalda sägs upp på grund av sitt fackliga engagemang. Det skydd som finns för förtroendevalda är begränsat. I princip är det enbart om den fackliga verksamheten hotas genom att han eller hon försvinner som anställningen är skyddad.
- Men en arbetsgivare måste ta hänsyn till att den som bedriver fackligt arbete inte har samma tid och möjlighet att satsa på jobbet som andra, och inte ställa samma krav, säger Bo Hallberg.
Går de sju förtroendevalda med på att sluta och gör upp med arbetsgivaren är det inte mycket facket kan göra.
- Ingen förtroendevald har fått någon formell uppsägning ännu. Åtminstone en av dem säger att hon inte tänker gå med på att bli utköpt, sägs hon upp så kommer vi att driva en tvist om det, säger Sifombudsmannen Åsa Erba Stenhammar som också har träffat företrädare för arbetsgivarorganisationen Almega för att protestera mot WM-datas sätt att göra sig av med folk.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.