Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Pressades att säga upp sig

Säg upp dig själv, annars får du sparken. De alternativen gav logistikföretaget till en medlem i Unionen. Nu stämmer förbundet företaget för den påtvingade uppsägningen.
Lina Björk Publicerad

I september kom medlemmen sent till jobbet som transportledare. Kort därefter blev han inkallad på ett möte med sin chef, som påstod att han var drogpåverkad och att han fick välja mellan att säga upp sig själv eller få sparken av bolaget.

Medlemmen förklarade att han inte tagit några droger men fick en halvtimmes betänketid för att bestämma sig och 30 minuter senare låg två dokument på bordet, ett var en uppsägning på egen begäran och det andra en uppsägning på bolagets begäran.

Chefen sade att det alltid ser bättre ut i cv:t om man säger upp sig själv, så efter påtryckningar var det precis det som medlemmen gjorde. Han stängdes också av från arbetet under hela sin uppsägningstid.

Med den korta betänketiden och pressade situationen anser Unionen att uppsägningen provocerades fram av arbetsgivaren och stämmer därför logistikfirman på sammanlagt 150 000 kronor.

 

 

Provocerad uppsägning

  • Det är inte tillåtet att med olika medel förmå en anställd att säga upp sig själv.
  • När arbetsgivaren på olika sätt försöker verka för att du ska säga upp dig kallas det för provocerad uppsägning.
  • Det krävs inte att arbetsgivaren direkt syftat till att förmå dig att säga upp dig, utan är fullt tillräckligt att han eller hon har framkallat en svår situation, och därmed riskerar att du lämnar ditt jobb.    

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.